Home      Campagnes      Laat je horen voor een eerlijke prijs voor vliegen

Laat je horen voor een eerlijke prijs voor vliegen

Sinds 2021 is er in Nederland een vliegbelasting. Een goede stap, maar toch zijn veel vliegreizen nog oneerlijk goedkoop. Het goede nieuws is dat het kabinet de vliegbelasting in 2027 wil verhogen. Maar hoe? Daar is het nog niet over uit. Het kabinet hoort graag hoe de samenleving hierover denkt. Laat daarom ook van je horen voor een eerlijke vliegbelasting via de internetconsultatie voor vliegbelasting!

vliegtuig vliegt door de lucht met strepen erachter

Wil jij jouw stem laten horen voor een eerlijke prijs voor vliegtickets? Reageer dan voor 25 februari 2025 op de internetconsultatie over vliegbelasting. Met deze online vragenlijst raadpleegt de overheid de bevolking. Je kunt eenvoudig je mening geven over de vliegbelasting door vijf vragen te beantwoorden. Twijfel je welke antwoorden je moet geven om te zorgen voor een vliegbelasting die ons klimaat écht helpt? In dit artikel vertellen we je iets meer over onze standpunten per vraag. Hierbij baseren we onze standpunten op onderzoek van CE Delft naar de werkelijke prijs van vliegen. Voel je uiteraard vrij om op de consultatievragen te reageren zoals past bij jouw standpunten.

In veel vliegticketprijzen zijn de maatschappelijke kosten nog niet meegerekend voor de luchtvervuiling, geluidsoverlast en klimaatschade die de vluchten veroorzaken. Wij willen dat elke reiziger eerlijk betaalt voor de vervuiling die een vliegreis veroorzaakt. Verre vluchten veroorzaken tachtig procent van de uitstoot. Het vaste bedrag van de huidige vliegbelasting (29 EUR) dekt deze kosten bij lange na niet. Daarom moet de vliegbelasting omhoog en gebaseerd worden op de lengte van de vlucht. En daarbij is het belangrijk dat ook overstappers gaan meebetalen, want nu betalen ze helemaal niets! Ons doel is dat de nieuwe vliegbelasting zorgt dat een zo groot mogelijke groep reizigers eerlijk gaat betalen voor de vervuiling van hun vliegreis.

Hieronder benoemen we per vraag uit de consultatie wat ons standpunt is en waarom.
Mocht je het met ons eens zijn, dan kun je ons standpunt gebruiken in jouw antwoord.

Vraag 1: Lange vluchten zwaarder belasten

Moeten we lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belasten dan korte vluchten (<2.500 km)? Ons standpunt is: Ja. De vliegbelasting die er nu is, dekt de maatschappelijke kosten en vervuiling van lange vluchten namelijk niet. Iemand die naar New York vliegt, betaalt nu evenveel belasting als iemand die naar Griekenland vliegt. Dat is niet eerlijk, want als je verder vliegt, veroorzaak je veel meer CO2-uitstoot en ontstaan er vaak meer niet-CO2-effecten, die ook klimaatverandering veroorzaken. Een zwaardere belasting voor lange vluchten is daarom eerlijker.

Vraag 2: Zeer korte vluchten extra belasten

Moeten zeer korte vluchten (<500 km) extra belast worden ten opzichte van andere vluchten? Ons standpunt is: Nee. Dat voelt misschien wat tegenstrijdig, want we zien namelijk niets liever dan dat mensen voor dit soort korte afstanden het vliegtuig inwisselen voor de trein. Maar het is het belangrijkst dat iedereen de eerlijke prijs betaalt voor de vervuiling van zijn vliegreis.

Een relatief nóg hogere belasting voor een korte vlucht reflecteert niet de prijs voor vervuiling van die vlucht. Dan meet je met twee maten. Belangrijker is dat alle vluchten die nog niet voldoende belast worden, nu eerst een eerlijke prijs krijgen. En daarin lopen de ticketprijzen voor verre vluchten nu nog achter. Zo wordt voor de vliegreis naar Los Angeles slechts 3 tot 10% van de maatschappelijke kosten in rekening gebracht bij de reiziger, terwijl dit voor een korte vlucht naar Parijs zo’n 70% is.

Vraag 3: Zeer verre vluchten extra belasten

Moeten extreem verre vluchten (>10.000km) zwaarder worden belast? Ons standpunt is: Ja. Het eerlijkste zou zijn dat vliegreizen per kilometer worden belast, maar dat is praktisch niet uitvoerbaar voor de Belastingdienst. Het is wel belangrijk dat er goede keuzes worden gemaakt voor verschillende tarieven, waarbij er een hoger tarief is voor verre vluchten dan voor korte vluchten, omdat verre vluchten meer CO2-uitstoot en niet-CO2-effecten veroorzaken.

Vraag 4: Uitzonderingen voor bepaalde bestemmingen

Moeten er uitzonderingen komen voor specifieke landen of gebieden? Ons standpunt is: Nee. Het belangrijkste is dat we eerlijk voor onze vervuiling gaan betalen. Daarom moeten we geen uitzonderingen maken voor bestemmingen in EU-landen en moeten we de belasting berekenen op basis van de afstand van de luchthaven waar je vertrekt tot de luchthaven waar je landt.

Het kabinet overweegt daarentegen om de afstand tussen Nederland en de hoofdstad van het land waar je heen reist als uitgangspunt te gebruiken. Het effect daarvan zou zijn dat je evenveel vliegbelasting betaalt als je naar Hawaï (11.690 km) vliegt of naar Washington (6184 km), omdat beide bestemmingen bij de Verenigde Staten horen. Terwijl Hawaii bijna twee keer zo ver is. Dat is niet eerlijk. Daarom: geen uitzonderingen.

Vraag 5: Alle passagiers gelijk belasten

Moeten alle soort vluchten en passagiers gelijk worden belast? Ons standpunt hier is: Iedereen moet betalen voor de vervuiling van de vliegreis. Transferpassagiers moeten ook worden belast, omdat zij nu nog niet meebetalen. En dat terwijl ze nauwelijks waarde toevoegen voor onze economie, omdat ze geen voet buiten Schiphol zetten en wel twee keer CO2-uitstoot en geluidsoverlast boven ons land veroorzaken. Dat is niet te verdedigen.

Daarnaast is de uitstoot per reiziger drie keer hoger als je vliegt in de business class ten opzichte van de economy class, daarom moet een business class-reis ook zwaarder worden belast. Hetzelfde geldt voor reizigers met privévliegtuigen. Hun uitstoot is vijf tot veertien keer hoger dan voor reizigers op lijnvluchten. Privévliegers moeten daarom ook vliegbelasting betalen die past bij hoeveel vervuiling ze veroorzaken.