Nog even vijf voordelen van elektrisch rijden op een rij:
- Een elektrische auto is veel stiller, dat is fijn als je aan het rijden bent, maar ook een groot voordeel voor omwonenden van drukke wegen;
- Elektrisch rijden is bijzonder zuinig, want de motoren gebruiken veel minder energie per kilometer dan benzine-, gas- of dieselmotoren;
- Elektrische auto’s kunnen rijden op 'schone' stroom uit zon en wind, de enige echt duurzame energiebronnen. Ook is elektrisch rijden beter voor de luchtkwaliteit;
- Nederland is als land heel geschikt voor elektrisch rijden, omdat er relatief korte afstanden worden gereden: de gemiddelde autorit is namelijk maar 19 km
- Sinds juli 2020 geldt er een subsidieregeling op elektrische auto’s. Dat geldt zowel voor nieuwe als tweedehands auto’s. Daarnaast is het gebruik per kilometer voordeliger, zijn onderhoudskosten lager en betaal je geen wegenbelasting.
Waarom zou ik in een elektrische auto willen rijden?
Elektrisch rijden zorgt voor minder geluidsoverlast, een betere luchtkwaliteit en is beter voor het milieu dan auto’s op benzine of diesel. Een elektrische auto is in gebruik bovendien goedkoper. De elektriciteitskosten per kilometer zijn lager dan die van benzine of diesel per kilometer. Je betaalt verder geen wegenbelasting, de onderhoudskosten zijn lager en je kunt subsidie krijgen op de aanschaf. Een ander voordeel is dat je bij een elektrische auto niet hoeft te schakelen en hij veel sneller optrekt dan een vergelijkbare auto op fossiele brandstof. Ook noemen de meeste berijders de stilte van de auto rustgevend.
Waarom is elektrisch rijden zo belangrijk?
Nederland is een van de koplopers op het gebied van elektrisch rijden. Dit creëert unieke kansen voor duurzame groei, innovatie en banen, als we hierin blijven investeren. Elektrisch rijden zorgt ook voor een forse vermindering van de CO2-uitstoot. Helemaal als de auto’s rijden op groene stroom. Een elektrische auto stoot ongeveer 50% minder CO2 uit dan benzine- of dieselauto’s. Vermindering van de CO2-uitstoot is erg hard nodig. Er zijn momenteel ongeveer een miljard voertuigen op de wereld en vrijwel al die voertuigen rijden op fossiele brandstoffen. Deze brandstoffen worden duurder, raken op termijn uitgeput en vervuilen de lucht. Kortom, fossiel aangedreven voertuigen zorgen voor veel problemen en hebben hun langste tijd gehad. Elektrisch rijden heeft de toekomst! Accu’s worden steeds krachtiger, goedkoper en vooral ook steeds duurzamer: er zitten steeds minder moeilijk te mijnen grondstoffen in én batterijen zijn steeds beter te recyclen.
Kan ik wel overal komen en hoe weet ik waar ik kan opladen?
De actieradius van een gemiddelde elektrische middenklasser is 300 kilometer. Doordat we in Nederland over het algemeen korte ritten maken kun je daar prima mee vooruit. Toch is elektrisch rijden voor veel mensen nog een beetje spannend omdat je rekening moet houden met het opladen van de accu. Door het landelijk dekkende laadpalennetwerk is dat minder spannend dan je misschien in eerste instantie zou denken. Daarnaast zijn er verschillende apps beschikbaar die op een kaart precies aangeven waar je de accu kan opladen. Elke app heeft weer zijn eigen voordelen ten opzichte van de andere apps. Enkele voorbeelden zijn Shell recharge, Chargemap, Fastned, Sygic en Smoove.
Zit er subsidie op elektrische auto’s?
Elektrische auto’s zijn relatief duur in aanschaf, maar goedkoop in gebruik. Sinds 2020 geldt er gelukkig een subsidieregeling voor zowel nieuwe elektrische auto’s, als voor tweedehands personenauto’s. Of je de auto nu koopt of privé leaset maakt niet uit. De subsidieregeling is voor allebei beschikbaar. Het subsidiebedrag voor een nieuwe auto is momenteel € 2.950 en wordt in 2024 iets lager, namelijk: € 2.550. Het in totaal beschikbaar gestelde subsidiebedrag is gemaximeerd. Dat betekent dat als de pot voor dit jaar leeg is, je aanvraag doorschuift naar het volgende jaar en je dan alsnog in aanmerking kan komen voor de subsidie. Weet dat je de regeling bij het RVO in de gaten kan houden om niet mis te grijpen. Hier vind je ook de precieze regeling en voorwaarden terug.
Voor gebruikte elektrische auto’s verandert er niets aan de subsidie tot 2024, deze subsidie blijft € 2.000. Hierdoor blijft het dus de komende jaren aantrekkelijk om een tweedehands elektrische auto te kopen.