Samen met Matt Poelmans (die namens omwonenden van Schiphol in de Maatschappelijke Raad Schiphol zit), zijn we groot voorstander van een belasting op overstappers: het is rechtvaardig en goed te verdedigen. Koenraad Backers, programmaleider Luchtvaart van Natuur & Milieu: ‘Daar waar vanuit Nederland vertrekkende passagiers sinds 2021 belasting betalen, stappen transferpassagiers op Schiphol belastingvrij over. Dit terwijl omvliegen van passagiers via Schiphol inefficiënt is en onnodig.’ Een transferpassagier maakt een extra landing en een extra start op Schiphol. ‘Dit zorgt voor veel onnodige vervuiling. Denk aan CO2, fijnstof en stikstof, maar ook aan de extra geluidsoverlast die dit oplevert voor inwoners in de Randstad,’ aldus Koenraad.
Een overstappende passagier wil niet in Nederland zijn, maar heeft de langere reis over voor een goedkoper vliegticket. Deze passagiers hebben verder geen economische toegevoegde waarde, maar vullen de vliegtuigen op. Op zowel de heel korte vluchten als de heel lange vluchten kan het percentage overstappers oplopen tot 80 procent. Voor deze bestemmingen is nauwelijks Nederlandse vraag, maar de overlast en klimaatschade is wel voor ons land. Toch is het huidige beleid erop gericht om het overstapmodel van KLM beschermen. De ‘hubfunctie’ van Schiphol is volgens het Rijk een publiek belang dat wordt beschermd door KLM te steunen. Maar het economisch belang wordt overdreven, en de bijdrage aan de nationale welvaart is onduidelijk.