Ga terugHome      Thema’s      Vervoer & reizen      Zakelijke mobiliteit      Een nieuwe (elektrische) vrachtwagen kopen? Ontdek de voordelen
Artikel

Een nieuwe (elektrische) vrachtwagen

Portretfoto Nienke Onnen
Nienke Onnen
Elektrisch vrachtvervoer wordt de komende jaren een stuk aantrekkelijker. Wij zetten de belangrijkste ontwikkelingen en voordelen voor je op een rij.
elektrische vrachtwagen

De kosten van een elektrische vrachtwagen

Elektrisch vrachtvervoer wordt de komende jaren rendabel. Dat betekent dat elektrische vrachtwagens even duur in gebruik of soms zelfs goedkoper zijn dan een dieselvoertuig. De aanschafkosten van een elektrische vrachtwagen zijn anno 2022 ongeveer drie keer hoger dan van een vergelijkbaar dieselvoertuig, maar de gebruikskosten liggen lager. Een elektromotor is heel efficiënt en elektriciteit is relatief goedkoop. De totale kosten van een elektrische truck, oftewel de total costs of ownership (TCO), worden de komende jaren vergelijkbaar met die van een dieseltrucks. Dit komt door nieuwe regelingen die de overheid invoert, zoals de aanschafsubsidie voor elektrische vrachtwagens, de jaarverplichting voor brandstofleveranciers en de vrachtwagenheffing.

Subsidie elektrische vrachtwagen

Vanaf 9 mei kunnen bedrijven profiteren van een aanschafsubsidie voor elektrische voertuigen. Deze zogeheten AanZET-subsidie kan in combinatie met de MIA-regeling, een fiscale regeling voor milieuvriendelijk investeringen, een kostenbesparing opleveren van 40 en 60 procent op de meerkosten (hogere aanschafprijs) van een elektrische vrachtwagen. De hoogte van de subsidie hangt af van de grootte van de onderneming. Ook voor de aanschaf van laadinfrastructuur kun je als ondernemer via de MIA-regeling financiële steun krijgen. Zo dalen de totale investeringskosten voor elektrische vrachtwagens flink.

Vrachtwagenheffing

Vanaf 2026 of 2027 geldt in Nederland een variabele kilometerheffing voor vrachtwagens op snelwegen en enkele N-wegen. Het tarief per kilometer wordt afhankelijk van de milieuklasse van het voertuig. Zero-emissievoertuigen krijgen de eerste jaren 50 tot 75 procent korting. Dit levert een voordeel op van soms wel een paar duizend euro per jaar.

Hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s)

Elektriciteit om voertuigen op te laden kost niet alleen geld, maar zorgt ook voor inkomsten. De energiekosten voor een elektrische vrachtwagen worden zo nog lager. Hoe werkt dat?

Op basis van Europese wetgeving moeten leveranciers van fossiele brandstoffen jaarlijks een toenemend aandeel hernieuwbare energie leveren aan het wegvervoer. Dit heet de jaarverplichting. Deze wordt uitgedrukt in hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s). Deze HBE’s zijn verhandelbaar. Brandstofleveranciers kunnen kiezen of ze zelf hernieuwbare energie leveren en registreren bij de Nederlandse Emissie Autoriteit (NEa) of dat ze deze HBE’s kopen bij andere bedrijven.

Als (transport)bedrijf heb je geen jaarverplichting, maar kun je gebruik van elektriciteit in vervoer wel registreren bij de NEa. Zo creëer je HBE’s en kun je deze verkopen aan bedrijven met een jaarverplichting. De verkoop van HBE’s levert circa 12 tot 49 euro per vol geladen vrachtwagen op. Het precieze bedrag hangt af van de soort elektriciteit: wordt de elektriciteit van het net afgenomen of is het zelf opgewekte groene elektriciteit? In dat tweede geval levert een HBE meer op.

Voordelen elektrische vrachtwagens

Elektrische vrachtwagens bieden diverse voordelen in vergelijking met vrachtwagens die op fossiele brandstof rijden.

Klaar voor de zero-emissiezones
Vanaf 2025 gaan ten minste 26 gemeenten een zero-emissiezone invoeren voor het goederenvervoer. Een elektrisch voertuig geeft de zekerheid dat jouw bedrijf elke klant of bestemming kan bereiken. In een zo’n zero-emissiezone moeten namelijk alle bedrijfsvoertuigen, zowel bestelauto’s, als vrachtwagens, uitstootvrij rijden. In elke zone gaan voor alle zakelijke voertuigen dezelfde regels gelden, ook voor bijvoorbeeld monteurs, schilders en bakkers. Deze zone is strenger dan de milieuzone: alleen voertuigen zijn toegestaan die rijden op elektriciteit, waterstof of een ander volledig uitstootvrije manier.

Steeds meer aanbod elektrische vrachtwagens
Het aanbod van elektrische vrachtwagens neemt toe, waardoor je als bedrijf uit steeds betere modellen kunt kiezen. Verschillende leveranciers, zoals Renault, MAN en Mercedes-Benz Trucks, hebben voor de komende jaar of volgende jaar nieuwe modellen elektrische voertuigen en seriematige productie aangekondigd. De actieradius van de huidige elektrische vrachtwagens neemt bovendien toe en ligt anno 2022 tussen de 200 en 400 kilometers. Hou er wel rekening mee dat dit bereik wordt beïnvloed door de belading.

Komst openbare laadinfrastructuur
Bij de keuze voor het optimale voertuig speelt de laadstrategie ook een rol. Laden op het eigen terrein is het voordeligst, maar in de nabije toekomst wordt het ook mogelijk om een elektrische vrachtwagen op te laden bij publieke laadinfrastructuur. Deze openbare voorzieningen zijn er voor vrachtwagens nog maar op een zeer beperkt aantal locaties. Diverse commerciële partijen en de werkgroep ‘Logistiek’ van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur werken aan uitbreiding van laadmogelijkheden voor vrachtwagens tot een publiek basisnetwerk.

Duurzaam ondernemen
Elektrische trucks zijn op alle vlakken toekomstbestendig. Door nu de overstap te maken, kan jouw bedrijf zich aansluiten bij de koplopers met een duurzaam wagenpark. Afnemers van diensten en producten stellen steeds hogere eisen als het gaat om de duurzaamheid van transport. Met elektrische vrachtwagens vergroot je de kansen voor jouw bedrijf op de markt. Ze stoten geen schadelijke gassen uit, veroorzaken zo geen vervuiling van de lucht en ons milieu. Ook zijn ze aanzienlijk stiller, waardoor ze minder geluidsoverlast veroorzaken. Door in te zetten op elektrische trucks, bouw je niet alleen aan een duurzame toekomst van de aarde maar ook aan de toekomst van jouw bedrijf.