Ga terugHome      Thema’s      Vervoer & reizen      Luchtvaart      Waarom is minder vliegen belangrijk?
Artikel

Waarom is minder vliegen belangrijk?

Portretfoto Koenraad Backers
Koenraad Backers
In Nederland is de luchtvaart de laatste decennia sterk gegroeid. Veel sneller dan in andere landen. Het aantal vliegbewegingen steeg de afgelopen jaren van 232.000 in 1990 naar 500.000 in 2019. Nederland heeft nu 50% meer vluchten per inwoner dan Duitsland en Frankrijk. Sinds 1990 is de CO2-uitstoot van vluchten vanuit Nederland met 260% gestegen, van 4,6 Megaton naar 12 Megaton in 2019. Deze snelle groei maakt het moeilijk om klimaatdoelen te halen die in lijn zijn met het akkoord van Parijs.
Vliegtuig met roodoranje zonsondergang

Wat is de negatieve impact van vliegen?

Vliegen is populairder dan ooit. Maar het heeft ernstige gevolgen voor het milieu. Tijdens het vliegen worden broeikasgassen uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Daarnaast veroorzaakt vliegverkeer lucht- en geluidsvervuiling, met schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstof die onze lucht en natuur aantasten. En geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.

Het aantal vluchten blijft groeien, waardoor de schadelijke gevolgen toenemen. De beste manier om dit aan te pakken is door minder te vliegen. Door het aantal vluchten te verminderen, kunnen we nu al een verschil maken voor omwonenden en voor de gezondheid van mens en natuur.

Wil je meer weten waarom vliegen zo slecht is voor mens en milieu? Bekijk dan de projectpagina over luchtvaart.

De rol van Schiphol in onze luchtvaart

Schiphol dient als overstapplaats. Veel passagiers maken gebruik van korte Europese vluchten om over te stappen op intercontinentale vluchten, zonder het vliegveld te verlaten. In Nederland zijn 32% van alle passagiers transferpassagiers, terwijl dit in Frankrijk slechts 6% is en in andere omliggende landen tussen de 11% en 14%. Dit betekent dat een groot deel van de vervuiling rechtstreeks ons land wordt ingevlogen. Het huidige hub-model dient voornamelijk de belangen van luchtvaartmaatschappijen. De extra vliegbewegingen hebben negatieve effecten op Nederland, zoals vervuiling, geluidsoverlast en klimaatimpact, terwijl ze maar weinig bijdragen aan de Nederlandse economie. 

Elke dag vertrekken er veel vluchten vanuit Nederland naar verschillende bestemmingen over de hele wereld. Maar wist je dat er elke dag 63 vluchten Amsterdam naar Londen gaan? En dit daarmee de populairste bestemming is? Een bestemming waar we ook gemakkelijk met minder vervuilende vervoersmiddelen naartoe kunnen.

Portretfoto Koenraad Backers
Koenraad Backers
Programmaleider Luchtvaart

Wat kan de overheid doen?

Alle bedrijfstakken in Nederland hebben doelen om de opwarming van de aarde onder de 1,5 graden te houden, behalve de luchtvaart. Als we klimaatverandering serieus nemen, mag de luchtvaart geen uitzonderingspositie hebben. Omdat het niet mogelijk is om de luchtvaart tijdig duurzaam te maken, is het nodig dat we minder vliegen. En gelukkig kan dat. Wij willen dat de Nederlandse overheid kritisch kijkt naar het bestemmingennetwerk van ons land en prioriteit geeft aan vluchten die bijdragen aan de behoeften van de Nederlandse reizigers en de Nederlandse economie. Vluchten die hier weinig aan bijdragen moeten worden geschrapt. De overheid kan zo sturen op krimp van het aantal vluchten naar en van Schiphol. Het is ook belangrijk dat Lelystad Airport niet wordt geopend, omdat dit vliegveld extra vluchten mogelijk maakt. Zo kan de overheid ervoor zorgen dat er minder starts en landingen plaatsvinden in ons land. Als laatste kan de overheid regels opstellen, zodat we een eerlijke prijs gaan betalen voor vliegtickets.

Vliegen