Beter beleid en strengere afspraken
Natuur & Milieu is aangesloten bij het Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-convenant. Daarbij maken we afspraken met betrokken bedrijven om problemen aan te pakken die plaats vinden bij het mijnen van grondstoffen en de productie van accu’s.
In de nieuwe wetgeving van de Europese Unie wordt ook vastgelegd dat over de gehele keten verantwoording moet worden afgelegd: het zogenaamde due diligence-beleid. Onze Europese partner, milieuorganisatie Transport & Environment heeft er met andere organisaties voor gezorgd dat deze wetgeving voor alle materialen geldt die in de accu zitten.
Technische innovaties
Onderzoekers en autofabrikanten spannen zich in om het aantal materialen in accu’s te verminderen. Veel automerken gaan nu over op zogenaamde LFP-accu. LFP staat voor lithium-ferro-phosphate, in normaal Nederlands: lithium-ijzer-fosfaat. Deze accu heeft een aantal welkome voordelen: je hebt geen kobalt en nikkel meer nodig, de accu gaat veel langer mee en er is minder brandgevaar. Het nadeel is wel dat de accu een kleinere energieopslag heeft; je moet dus wat vaker laden. Toch wordt de LFP al veel gebruikt, bijvoorbeeld in sommige Tesla auto’s.
Een andere nieuwkomer is de solid-state-accu. Deze superaccu kan veel meer energie opslaan en daarom verder rijden, sneller opladen en is ook nog eens veiliger en lichter. Onderzoek van de Europese milieuclub Transport & Environment toont aan dat met dit soort accu’s de totale CO2- uitstoot van een elektrische auto met 40% daalt! We zijn er dus heel blij mee dat er nu volop wordt geïnvesteerd om deze technologie verder te ontwikkelen. Naar verwachting duurt het wel nog zo’n acht jaar voordat we deze techniek op grote schaal kunnen toepassen.
Betere recycling van accu’s
Elk land is verplicht om accu’s te verzamelen. In Nederland wordt dit onder andere gedaan door Stichting Autoaccu Recycling Nederland (ARN) en Stibat. De accu’s worden verzameld en veelal buiten de Europese Unie gerecycled. Daar komt binnenkort verandering in als er naast Noorwegen, ook in Zweden en Duitsland grote recyclefabrieken worden gebouwd.
Het grote voordeel hiervan: we hoeven minder grondstoffen te mijnen. Daarom willen we dat het recycleproces verder verbeterd wordt. In de Europese Unie worden er op dit moment afspraken gemaakt over recycling. Bijvoorbeeld: vanaf 2026 moet 90% van al het nikkel en kobalt in accu’s worden hergebruikt. Over lithium is er helaas nog discussie. Europa is daar nog terughoudend in. Bij Natuur & Milieu willen we dat er minstens 70% van het lithium gerecycled wordt binnen nu en drie jaar. De Europese Raad houdt het nog op 35%. Zonde, want lithium is een kostbaar materiaal en bovendien ook heel hard nodig voor andere zaken in de energietransitie.