Het kabinet maakte bekend dat het een CO2-plafond voor elke Nederlandse luchthaven gaat invoeren. Een belangrijke mijlpaal in ons werk! Hiermee borgen we de uitstootdoelen van de Nederlandse luchthavens, zodat de luchtvaart niet langer een uitzonderingspositie heeft.
De luchtvaartsector zet een zware tegenlobby in, zowel achter de schermen als publiekelijk. Zorgelijk, maar wij gaan actief door met onze lobby en laten van ons horen. Dat deden we bijvoorbeeld met verschillende opinieartikelen (Marjolein Demmers in het FD over krimp en belasting en Fenna Plaisier en Rob van Tilburg over de economische impact). Helaas is er dit jaar een natuurvergunning afgegeven voor Schiphol en is de aangekondigde krimp van het aantal vluchten uitgesteld. Flinke tegenvallers, waar we samen met bewonersorganisaties op reageerden.
Met de onderhandelingen voor het nieuwe coalitieakkoord zetten wij in op het doorzetten van de krimp van Schiphol, zodat de omwonende en het klimaat profiteren. En op het invoeren van een overstapbelasting , zodat ook overstappers net als anderen belasting betalen.
We lanceerden dit jaar de campagne ‘Ben jij een meevlieger?’ om het gesprek aan te gaan over wel of niet vliegen. Uit onderzoek blijkt dat de sociale omgeving daar een grote rol in speelt. Als we het idee hebben dat anderen in onze omgeving in het vliegtuig stappen, vinden we het moeilijker om zelf anders te reizen.