De gebruikte grondstoffen en de arbeidsomstandigheden voor het produceren van autobatterijen zijn ook niet onomstreden. Voor de productie van batterijen worden kostbare en schaarse metalen gebruikt zoals lithium, kobalt en nikkel. Dit heeft impact op het milieu, maar ook op de directe leefomgeving van mensen in gebieden waar deze stoffen worden gewonnen. Ook gebeurt de winning helaas nog vaak onder slechte arbeidsomstandigheden. Natuur & Milieu is op de hoogte van deze problemen en is betrokken bij Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-convenanten (IMVO-convenanten). Daarbij maken we afspraken met betrokken bedrijven om deze problemen aanpakken.
Ook kunnen we deze problemen verminderen door autobatterijen beter te recyclen. Volgens onderzoek van Transport & Environment (T&E) uit 2021 blijkt dat met de huidige doelstellingen van de Europese Unie voor recycling van autobatterijen de vraag naar deze kostbare metalen flink afneemt. In 2035 zal er 22 procent minder lithium en nikkel nodig zijn en zelfs 65 procent minder kobalt. Bovendien wordt Europa door de toename van de productie van autobatterijen de komende jaren steeds meer zelfvoorzienend.
In 2021 hebben leden van de Tweede Kamer de regering bovendien gevraagd om een concreet plan te ontwikkelen om autobatterijen te produceren in Nederland. Hiermee kan Nederland beter aansluiten bij de Europese ambities voor de productie van autobatterijen en recycling. Negen Europese landen gaan starten met fabrieken voor autobatterijen die in 2025 zullen draaien.
Naast de toenemende recycling van belangrijke grondstoffen blijft het belangrijk om de batterijen efficiënt te produceren en ze optimaal en duurzaam in te zetten, zodat we de bronnen van de essentiële grondstoffen niet uitputten. Dit kan bijvoorbeeld door een batterij een tweede leven te geven en uiteindelijk volledig te recyclen.