Naast biobrandstoffen bestaan er ook synthetische vliegtuigbrandstoffen. In een aantal stappen wordt van CO2 en waterstof kerosine gemaakt die aan de reguliere kerosine kan worden bijgemengd. Bij de verbranding van de kerosine komt de CO2 weer vrij in de atmosfeer. De verschillende stappen zijn allemaal technologisch mogelijk en worden in andere processen al op grote schaal toegepast. Een aantal stappen vergen nog ontwikkeling en opschaling.
Ten eerste de productie van waterstof
Of een synthetische brandstof ook echt duurzaam is hangt vooral af van hoe de waterstof wordt gemaakt. Water kan met behulp van elektrolyse en veel groene elektriciteit gesplitst worden in waterstof en zuurstof. De CO2-uitstoot is dan vrijwel nul. Maar elektrolyzers bestaan nog niet op de schaal die nodig is voor de productie van kerosine. Nu wordt waterstof voor industrieel gebruik nog gemaakt met aardgas met hoge CO2-emissies als resultaat. Dat is niet de oplossing.
Ten tweede de keuze van de CO2-bron
Een ander groot voordeel van synthetische brandstoffen is dat de benodigde CO2 direct uit de lucht kan worden afgevangen. Zo ontstaat een hele korte en vrijwel gesloten koolstofcyclus. De CO2 die vrijkomt bij verbranding in een vliegtuig is immers kort daarvoor uit de lucht gehaald. In tegenstelling tot fossiele kerosine waarbij koolstof vrijkomt die al miljarden jaren in de aarde opgeslagen was. Maar de technologie die hiervoor nodig is staat nog in de kinderschoenen. Het afvangen van CO2 van een fabriekspijp is goedkoper en kan sneller opgeschaald worden. Als deze fabriek wordt gestookt met fossiele brandstof wordt er wel alsnog CO2 toegevoegd aan de lucht. De CO2 wordt hergebruikt maar de kringloop wordt niet gesloten.
Er zijn nog een aantal belangrijke uitdagingen die een snelle en grote opschaling van de productie van echt duurzame synthetische kerosine in de weg staan:
- De beschikbaarheid van groene energie. Het belangrijkste nadeel van synthetische kerosine is dat de productie van waterstof en het afvangen van CO2 uit de lucht heel veel groene energie kost. Groene energie die we nu (nog) niet beschikbaar hebben. Om een derde van de getankte kerosine op Schiphol te vervangen door synthetische kerosine is driekwart van alle windenergie voor de Nederlandse kust in 2030 nodig. Deze groene elektriciteit is heel hard nodig om de Nederlandse economie inclusief alle huishoudens te verduurzamen.Duidelijk is dat er op basis van de huidige Nederlandse plannen voorlopig geen groene elektriciteit overblijft om op grote schaal synthetische kerosine te produceren. Het zal bovendien efficiënter en dus goedkoper zijn om synthetische kerosine op grote schaal te produceren in landen met veel zon, wind en ruimte. Maar de luchtvaart heeft synthetische kerosine nodig om in 2050 CO2-vrij te kunnen zijn. Door hier op bescheiden schaal de productie te starten wordt de technologie ontwikkeld en een hoogwaardige industrie opgebouwd.
- De prijs. Om synthetische brandstoffen te maken is CO2 nodig. Om volledig circulair te zijn moet de CO2 direct uit de lucht worden gehaald. Het is nu nog goedkoper om CO2 te gebruiken die vrijkomt bij de energie-intensieve industrie zoals staalfabrieken. Om de productie van synthetische kerosine op gang te brengen kan tijdelijk de goedkopere manier van CO2-afvang van energie-intensieve industrie gevolgd worden. Maar het mag niet in de weg staan van het zo snel mogelijk fossielvrij maken van deze fabrieken en van het opschalen van het afvangen van CO2 uit de lucht.