Home      Nieuws      Eén op de vijf jongvolwassenen heeft geen goed inzicht in autokosten
Nieuwsbericht

Eén op de vijf jongvolwassenen heeft geen goed inzicht in autokosten

Portretfoto Wietske de Lange
Wietske de Lange
Veel jongvolwassenen stappen bij belangrijke levensgebeurtenissen – zoals een nieuwe baan, verhuizing of gezinsuitbreiding – over van het openbaar vervoer naar de auto. Nieuw onderzoek laat zien dat deze verschuiving niet alleen samenhangt met praktische factoren zoals bereikbaarheid, maar ook met sociale normen, gewoontegedrag en onvoldoende zicht op de kosten. Eén op de vijf jongvolwassenen weet niet wat autorijden in totaal écht kost. Kosten zijn voor de meeste jongvolwassenen tegelijkertijd wel de belangrijkste overweging bij vervoerskeuze, gevolgd door snelheid en betrouwbaarheid. Het onderzoek is uitgevoerd door MuConsult in opdracht van mobiliteits-kennisorganisatie CROW, het Samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten (DOVA), Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Vervoerregio Amsterdam, de Provincie Gelderland en Natuur & Milieu.
Foto van moeder met kind in het ov

Kennis over het waarom van vervoerskeuzes is belangrijk. Er is grote winst te behalen als mensen het ov blijven gebruiken: minder files, schonere lucht, minder CO₂-uitstoot en meer ruimte in onze steden. Juist bij de start van een nieuwe baan of verhuizen, bepalen jongvolwassenen opnieuw hun vaste reispatronen. “Dat biedt kansen om duurzame keuzes te stimuleren, áls de juiste informatie en voorzieningen op het goede moment beschikbaar zijn”, zeggen de gezamenlijke opdrachtgevers. “Nu kunnen we gaan kijken hoe we de inzichten kunnen vertalen naar manieren om reizigers tegemoet te komen en ze daarin te helpen een duurzame keuze te maken.”  

Levensgebeurtenissen als keerpunt

Voor het onderzoek vulden 1.266 jongvolwassenen tussen de 17 tot en met 35 jaar een vragenlijst in over hun reisgedrag en voorkeuren. Daarbij is specifiek gekeken hoe hun mobiliteitskeuzes veranderden na belangrijke levensgebeurtenissen en waarom sommigen het ov trouw bleven terwijl anderen overstapten op de auto. Overwegingen voor vervoerskeuze blijken te verschillen per gebeurtenis.  

Bij een nieuwe baan speelt vooral de snelheid van reizen en het ontbreken van aantrekkelijke ov-regelingen van werkgevers een rol. Na een verhuizing is de kwaliteit van ov-verbindingen doorslaggevend, en bij gezinsuitbreiding maken praktische belemmeringen – zoals kinderwagens en bagage – het ov minder aantrekkelijk. Opvallend was dat ook een deel van de jonge ouders aangeeft zich bezwaard te voelen over mogelijke overlast voor andere reizigers. Jongvolwassenen die overstappen naar de auto, wonen vaker in minder stedelijke gebieden en ervaren hun woon- of werklocatie als slecht bereikbaar met het ov. Ook sociale invloeden spelen mee: in gezinnen en vriendengroepen waar autorijden de norm is, kiezen mensen vaker voor de auto.  

Overhandigign van het rapport
Overhandiging van het rapport aan Hatte van der Woude, voorzitter van OV-NL.

Kansrijke oplossingen: van kostenvergelijker tot Funda

De inzichten leveren verschillende mogelijke interventies op: heldere kostenvergelijkingen kunnen het prijsvoordeel van het ov beter zichtbaar maken. Werkgevers kunnen helpen door ov-regelingen duidelijk te communiceren of privégebruik van ov-kaarten toe te staan. Bij verhuizingen kan gepersonaliseerde informatie over ov-bereikbaarheid via woningplatforms zoals Funda jongvolwassenen helpen duurzame keuzes te maken. Daarnaast kunnen kindvriendelijke voorzieningen in het ov en een strategische ligging van kinderopvanglocaties vlakbij ov-knooppunten het reizen met ov voor jonge ouders makkelijker maken. In nieuwe woonwijken kan het aanbieden van probeeraanbod voor het ov voorkomen dat de eigen auto vanzelf de standaard wordt. 

De onderzoekers benadrukken dat juist de combinatie van fysieke, sociale en cognitieve prikkels bepalend is voor blijvend ov-gebruik. De opdrachtgevers zien kansendoor in te spelen op momenten waarop routines worden doorbroken, kunnen beleidsmakers, werkgevers en ov-bedrijven samen het verschil maken. 

Benieuwd naar het hele onderzoek?

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter