Autodelen en anders reizen
Björn Sawilla: “Als gezin maken we het vaakst gebruik van het openbaar vervoer en van de fiets. Ik reis dagelijks per fiets en trein naar mijn werk in Utrecht en Amsterdam. We brengen de kinderen op de fiets naar school. Dat gaat net zo snel als met de auto en het is veel gezonder. Ook onze boodschappen doen we altijd op de fiets. Als we grote dingen moeten vervoeren of een plek willen bezoeken die met het OV slecht bereikbaar is gebruiken we meestal een auto van Greenwheels of andere autodeelplatformen. Deze auto’s staan op loopafstand van ons huis. Ik kan ze met een app eenvoudig van tevoren reserveren.
Bij autodeel-platformen zoals Greenwheels betaal je meestal een bedrag voor de hoeveelheid tijd die je de auto gebruikt, en een bedrag per kilometer. Als je een grote afstand wilt overbruggen of meerdere dagen met de auto op pad gaat is een huurauto een aantrekkelijker alternatief.
Mijn ouders wonen in Duitsland. Als mijn zus ook komt, passen we niet met zijn allen in haar auto als we bijvoorbeeld samen ergens willen gaan eten. Dan komt het wel voor dat we met de trein naar Duitsland gaan, in Duitsland een auto huren, en daarmee weer naar Nederland rijden om hem hier in te leveren. Het vergt enige planning, maar omdat wij daaraan gewend zijn, zien we dat niet als een belasting. We zijn er ook aan gewend geraakt om weinig bagage mee te nemen als we een paar dagen naar onze families gaan. Als we op vakantie gaan, kijken we eerst of we onze bestemming kunnen bereiken met de trein. Maar we zijn ook een keer naar Scandinavië gereisd met een huurauto.
Een auto delen met vrienden
Björn maakt ook gebruik van de elektrische auto van zijn buurman. Björn: “Voor hem is het fijn om de auto met ons te delen, omdat hij de vaste kosten dan voor een deel kan terugverdienen, en omdat het hem een goed gevoel geeft als zijn auto goed wordt benut. Hij gebruikt de auto hoofdzakelijk voor zijn woon-werkverkeer. Wij kunnen de auto in het weekend gebruiken. Wij hebben gebruikgemaakt van de service van De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik om de noodzakelijke afspraken over het autogebruik goed op papier te zetten en om de auto goed te verzekeren. Door deze verzekering komt bijvoorbeeld parkeerschade voor onze rekening als deze ontstaat in de periode dat wij de auto in gebruik hebben. Maar als er een technisch probleem is met de auto tijdens onze huurperiode komen deze wel voor rekening van de buurman.”
Houd afspraken over autodelen eenvoudig en neutraal
Maar hoe gaat het in zijn werk als je met bekenden een auto deelt? Björn legt uit hoe hij dat aanpakt: “Wij hebben een eigen autosleutel en we zijn niet zo kritisch over hoe schoon de auto is. De buurman regelt het onderhoud en hij poetst de auto als hij dat nodig vindt. Wij betalen de auto per gebruiksdag. De prijs per dag die wij aan de buurman betalen is inclusief laadkosten, onderhoud en verzekering. Om de auto te reserveren maken we gebruik van een agenda-app waarmee we een huurafspraak kunnen ‘inschieten’. Het is fijn om zo’n afspraak ‘neutraal’ te houden. Als je dit per Whatsapp regelt, gebeurt het al snel dat je een reden gaat invullen waarom je de auto nodig hebt, en voelt de auto-eigenaar zich sneller bezwaard als hij je verzoek afwijst omdat hij de auto graag zelf wil gebruiken. Door heldere afspraken te maken houd je de goede relatie in stand.”
Autodelen met buren of vrienden? Denk hier aan:
- Begin er alleen aan als het gebruik door de verschillende gebruikers niet elkaar in weg zit (het is niet handig als iedereen op dezelfde dag de auto nodig heeft).
- Zie de auto alleen als vervoer en niet als statussymbool (zo voorkom je ruzie over schoonmaken, etc.)
- Zet je ideeën over het gezamenlijke autogebruik op papier. Je kunt terecht bij de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik voor een voorbeeld van een leenovereenkomst (er is één auto-eigenaar die de auto uitleent) of een maatschapovereenkomst (er zijn meerdere eigenaars).
- De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik biedt 10% korting op een speciale deelautoverzekering bij Centraal Beheer. Het lidmaatschap kost per deelnemende partij 20 euro per jaar.
- Zorg ervoor dat autogebruikers een eigen sleutel hebben en de auto kunnen boeken via een gezamenlijke agenda.
- Zorg ervoor dat je nog andere opties hebt in het geval dat de deelauto niet beschikbaar is (bijvoorbeeld autodelen via een deelplatform).