In 2020 is de markt van pakket-, maaltijd- en boodschappenbezorging in de stad hard gegroeid. Eind 2020 reden er in ons land bijna 1 miljoen bestelauto’s. Veel van deze bestelwagens zijn oud: de gemiddelde leeftijd is zo’n negen jaar en bij de kleine bestelauto’s (40 procent van de bestelauto’s) is dit maar liefst elf jaar. Het duurt dus relatief lang voordat deze laatste groep geleidelijk wordt vervangen voor schonere, uitstootvrije voertuigen. Ondertussen moeten gemeentes aan de slag met zero-emissie-zones, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Ondernemers die de kleine bestelwagens inzetten, zullen de toegangseisen voor de zero-emissie-zone vaker als een obstakel gaan ervaren.
De elektrische vrachtfiets : grote voordelen voor logistiek in de stad
De vrachtfiets biedt een uitkomst. Zowel in Nederland, als internationaal wordt de vrachtfiets (ook wel cargo bike genoemd) steeds populairder. Wat verstaan we onder een vrachtfiets en welke soorten zijn er? Een elektrische vrachtfiets is een zogenaamd ‘licht elektrisch vrachtvoertuig’ (een LEVV
). Deze voertuigen zijn veelzijdig en geschikt voor diverse bedrijven en toepassingen, zoals post- en maaltijdbezorging, maar ook voor de bouw-, afval- en retailsector. Vrachtfietsen bestaan in diverse formaten met een laadvermogen tot 350 kilo. Deze zogeheten LEVV’s hebben veel potentie: ze kunnen tien tot vijftien procent van de ritten van bestelauto’s vervangen. De elektrische vrachtfiets met een laadgewicht tot 350 kilo wordt nu al regelmatig gebruikt. Deze variant wordt het meest gebruikt door kleinere mkb-bedrijven in stedelijk gebied. Niet alleen grote logistieke dienstverleners, zoals FedEx, DHL en UPS, maken er al gebruik van, maar ook installateurs en monteurs van bedrijven zoals Feenstra en Heijmans-Brinck.
Waarom zijn elektrische vrachtfietsen een goed alternatief?
Vrachtfietsen hebben verschillende voordelen voor bezorging in steden. We hebben de voordelen hieronder op een rij gezet.
- Stil, compact en wendbaar
Een vrachtfiets neemt minder ruimte in dan een bestelwagen of auto. Zo wordt de verkeersdrukte en parkeeroverlast in de stad tegengegaan. Het parkeergemak van een vrachtfiets is prettiger voor bedrijven, maar betekent ook veel voor de leefbaarheid van steden. Er wordt met fietsen een minder groot beslag gelegd op de kleine straten van de binnenstad. Daarnaast is een vrachtfiets sneller, wendbaarder en behendiger, ideaal voor in de stad. Daar komt bij dat de fiets uiteraard heel stil is in gebruik. Een belangrijk voordeel, aangezien verkeer in de steden nog steeds voor veel geluidsoverlast zorgt voor inwoners. - Uitstootvrij
Een vrachtfiets is een uitgelezen manier om de CO2-uitstoot van verkeer en bezorgingen te verminderen. Ook draagt het bij aan een betere luchtkwaliteit in de binnensteden. Een elektrische vrachtfiets stoot bij gebruik namelijk geen CO2 uit, leidt tot minder fijnstof-uitstoot en heeft geen stikstofuitstoot. Zeker voor gemeenten die het Schone Luchtakkoord hebben ondertekend, zijn vrachtfietsen een interessante oplossing. - Geschikt voor mkb
Ten slotte biedt de vrachtfiets in het bijzonder voor mkb-bedrijven die kleine, oude bestelwagens hebben een goed alternatief. Vrachtfietsen zijn betaalbaar en duurzaam. De kosten voor een elektrische vracht- of bromfiets liggen tussen de € 3.000 en € 13.000, terwijl de aanschafkosten van een nieuwe elektrische bestelauto tussen € 25.000 en € 30.000 liggen (voor kleine tot middelgrote bestelauto’s). Een elektrische vrachtfiets is ook voordeliger in de onderhoudskosten.
Gemeenten aan zet: help het mkb in de overstap naar uitstootvrij vervoer
Volop voordelen dus, maar vanwege de overstap naar een ander voertuig en een andere manier van vervoeren vraagt het veel van ondernemers om vanuit zichzelf te investeren in vrachtfietsen. Gemeenten spelen daarin een onmisbare rol. Zij moeten het gebruik van de vrachtfiets door ondernemers stimuleren. Dat kan op verschillende manieren. Diverse koplopers doen dat al, of hebben hier al mee geëxperimenteerd. Hieronder lichten we succesvolle praktijkvoorbeelden uit.
Inspirerende voorbeeldprojecten van gemeenten om de vrachtfiets te stimuleren
Uitprobeerdienst in Groningen
In Groningen worden door Groningen Bereikbaar vrachtfietsen aangeboden aan bedrijven, zodat ze hiermee kunnen experimenten in hun bedrijfsvoering. Ook in Den Haag konden ondernemers een vrachtfiets uitproberen via de actie ‘Fietsen met je vracht’ van het Platform Stedelijke Distributie.
Logistieke makelaar in Haaglanden en Rijnland
Een logistiek makelaar kan helpen om bedrijven te informeren over de voordelen van de vrachtfiets en hen te adviseren over de mogelijkheden. Deze tussenpersoon dient als onafhankelijk adviseur en helpt bedrijven om over te stappen op zero-emissie-vervoer, zoals de vrachtfiets. In de regio Haaglanden en Rijnland wordt deze makelaar sinds 2015 met succes ingezet.
Subsidie voor vrachtfietsen in Gelderland
Gemeenten kunnen ondernemers ook helpen met subsidies voor de aanschaf van vrachtfietsen. In de provincie Gelderland heeft een subsidie voor vrachtfietsen en elektrische bestelvoertuigen in 2019 en 2020 veel bedrijven geholpen met de aankoop van een vrachtfiets.
Zelf aan de slag met zero-emissie-stadslogistiek?
Naast vrachtfietsen zijn er nog meer manieren voor gemeentes om stadslogistiek te verduurzamen. Wil je meer weten over hoe gemeenten duurzame logistiek kunnen stimuleren? Download dan nu onze brochure Schone Stadslogistiek Dichterbij en ga aan de slag.