Voor 9 euro een weekendje tapas eten in Madrid. En voor 35 euro zit je al op het warme strand van Rhodos. Je zou wel gek zijn als je dat niet boekt toch? Een treinticket van Amsterdam naar Maastricht is nog duurder. Dit soort lage prijzen zijn niet moeilijk te vinden. Gewoon een zoekopdracht via vergelijkingswebsites als Cheaptickets.nl en Skyscanner.nl of aanbiedingen bekijken direct bij aanbieders als Ryanair.>Bij sommige aanbieders zagen we zelfs negatieve prijzen voor tickets.
Dat is toch gek? Hoe kunnen we aan de generaties na ons uitleggen dat wij voor een schijntje de hele wereld over konden vliegen en soms zelfs geld toe kregen? Zonder stil te staan bij de gevolgen voor het klimaat en de biodiversiteit? Een retourtje Bali (7.000 kg CO2-equivalent ) staat bijvoorbeeld gelijk aan de uitstoot van 9 jaar met de auto (800 kg CO2 per jaar) of aan de besparing van 15 jaar vegetarisch eten (460 kg CO2 winst per jaar).
Vliegen is te goedkoop en te aantrekkelijk
Met de huidige plannen van de politiek zullen de luchtvaartemissies alsmaar toenemen. Maar om de klimaatafspraken van Parijs te halen moet de uitstoot van de luchtvaart juist drastisch omlaag. De enige oplossing: minder vliegen. Het probleem: vliegen is te goedkoop en daardoor te aantrekkelijk. Dit zorgt voor een hoge vraag.
Hoe kan het dat de prijs voor een vliegticket zo laag is? Dat komt omdat de luchtvaart nog steeds een uitzonderingspositie heeft. De sector betaalt geen accijns op kerosine en geen btw op vliegtickets. Daarnaast zijn hun huidige plannen voor CO2-reductie lang niet genoeg om de klimaatafspraken van Parijs te halen. Als alle effecten meegerekend worden, zou de prijs van een vliegtickets 63% hoger moeten liggen. Sinds begin dit jaar kennen we een vliegtaks in Nederland. Dat is heel mooi, maar een taks van € 7,45 ongeacht welke afstand je vliegt, dat zet niet veel zoden aan de dijk.
Vliegtuigmaatschappijen kunnen hun tickets hierdoor voor uitzonderlijk lage prijzen blijven aanbieden. Duurzame manieren van vervoer als de trein kunnen daardoor niet concurreren met het vliegtuig. Een van de oplossingen is het eerlijk beprijzen van vliegen. Als iets duurder wordt, gaan we het minder doen.
Wat moet er veranderen?
Het is essentieel dat er een eerlijke prijs komt voor vliegen en dat de luchtvaart nu eindelijk gaat bijdragen aan de CO2-reductiedoelstellingen. Natuur & Milieu roept de politiek op om in het regeerakkoord afspraken vast te leggen om de impact van de luchtvaart terug te dringen.
Naast een eerlijke prijs is het nodig dat:
- Er een maximum komt aan de uitstoot van luchthavens. Luchthavens moeten een CO2-emissieplafond opgelegd krijgen dat jaarlijks met 5% afneemt;
- Er moet een ambitieus duurzaam brandstoffenbeleid (SAF) komen met een bindend duurzaamheidskader;
Nederland moet koploper worden in de transitie naar synthetische kerosine; - De internationale trein kan en moet beter – De trein moet op prijs, reistijd en comfort gaan concurreren met vliegtuig op afstanden tot 750 km.