
De luchtvaartsector is op de vlucht voor haar klimaatdoelen
Het kabinet besloot in 2023 om een CO2-plafond per luchthaven in te voeren. Dit CO2-plafond moest nog officieel in de wet worden vastgelegd, zodat de luchtvaartsector geen uitvluchten meer heeft om zich aan de doelen te houden. Maar in mei 2025 heeft de nieuwe minister het CO2-plafond alsnog van tafel geveegd. Hiermee onttrekt de luchtvaartsector zich toch nog aan bindend klimaatbeleid. Dat betekent een mokerslag voor het klimaat. Maar wij laten het er niet bij zitten! Natuur & Milieu blijft zich inspannen voor het omlaagbrengen van de uitstoot van de luchtvaart.
Geen uitzonderingspositie meer voor de luchtvaart
Voor bedrijfstakken zoals industrie, landbouw, verkeer en gebouwde omgeving zijn de klimaatdoelen al sinds 2019 vastgelegd in de Klimaatwet. Maar niet voor de luchtvaart. Ook al is de uitstoot van deze sector sinds 1990 met ongeveer 160 procent toegenomen. De luchtvaart zorgt op dit moment voor zes procent van de totale Nederlandse CO2-uitstoot. En doordat emissies van de luchtvaart stijgen, terwijl andere sectoren CO2-uitstoot weten te reduceren, wordt dit percentage de komende jaren steeds groter. Daarom zetten wij ons al jaren in voor een CO2-plafond.
Een CO2-plafond legt klimaatdoelstellingen wettelijk vast
Een CO2-plafond legt wettelijk vast wat de maximale uitstoot van de Nederlandse luchtvaart mag zijn. Afspraken die de sector zelf met de Nederlandse overheid maakte vormen de basis. In 2030 mag de uitstoot niet hoger zijn dan in 2005. Vervolgens moet deze in 2050 vijftig procent lager zijn dan in 2005. En ten slotte mag de luchtvaart helemaal niets meer uitstoten in 2070. De sector krijgt daarom een maximaal CO2-plafond per luchthaven toegewezen, waar de uitstoot van alle vertrekkende vluchten van dat jaar onder moet passen. Elk jaar wordt dit plafond lager. Als de CO2-uitstoot het plafond overschrijdt, zijn zowel de luchthaven als vliegmaatschappijen verplicht maatregelen te nemen om de uitstoot weer onder het plafond te brengen. Doen ze dat niet, dan kan de overheid handhaven. Deze duidelijke grens dwingt de sector zich te richten op verduurzaming en te sturen op het aantal en type vluchten om onder het plafond te blijven.

Samen verminderen we de impact van de luchtvaart op klimaat, natuur en mens
Vliegen draagt bij aan de opwarming van onze aarde. Een vliegtuig verbruikt grote hoeveelheden kerosine, waardoor veel broeikasgassen zoals CO2 vrijkomen. Ondertussen blijft de luchtvaartsector groeien, heeft de luchtvaart geen harde klimaatdoelen en hoeft deze amper belasting te betalen. Daardoor zijn vliegreizen erg goedkoop en doet de luchtvaart maar mondjesmaat zijn best om te verduurzamen. Dat kan zo niet langer. Net als andere sectoren, moet de luchtvaart een bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen. Natuur & Milieu blijft zich daarom inspannen om de uitstoot van de luchtvaart omlaag te brengen.
Laten we er samen voor zorgen dat er duidelijke grenzen worden gesteld aan de uitstoot van de luchtvaartsector
Als maatschappelijke organisatie krijgt Natuur & Milieu geen subsidie van de overheid, maar zijn we afhankelijk van giften. Met jouw steun kunnen we de overheid en de luchtvaartsector blijven aansporen tot duurzaam beleid en concrete actie. Zo zorgden wij er in 2024 ook voor dat de vliegbelasting gedifferentieerd gaat worden naar afstand. En de komende tijd zetten wij ons in voor strikte milieunormen in het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit van Schiphol, willen we dat een vliegbelasting wordt ingevoerd die zorgt dat de vervuiler betaalt, en werken we samen met onze partner Transport & Environment om Europese klimaatwetgeving voor de luchtvaart aan te scherpen. Steun je onze lobby voor strengere belasting van de luchtvaart?