Met de campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’ willen Natuur & Milieu en Milieu Centraal het bewustzijn van de klimaatimpact bij jongvolwassenen vergroten. We weten uit onderzoek dat juist veel jonge, klimaatbewuste Nederlanders regelmatig kiezen voor verre vliegreizen. Dat terwijl ze beseffen dat klimaatverandering een van de grootste uitdagingen van onze tijd is. Intercontinentale vluchten dragen veel bij aan de totale uitstoot van de luchtvaartsector en worden vooral door deze groep gemaakt. Met onze campagne willen we ze bewust maken van de impact van hun verre vliegreis.
Waarom blijven we ver vliegen?
Er zijn veel factoren die meespelen bij het kiezen voor een verre vliegreis. Groepsdruk, prijs, en de perceptie dat juist verre bestemmingen meer waardevolle ervaringen bieden, spelen een grote rol. Het geeft aan hoe hard beleidsverandering nodig is, zodat de drempel hoger wordt om ver te vliegen. Evenals meer besef over de impact op het klimaat en meer aantrekkelijke voorbeelden van bestemmingen dichtbij.
Versterken klimaatbesef
Hoe verder je vliegt, hoe groter de impact op het klimaat en de natuur. Ruim 40% van de reizigers schat klimaatimpact verre vliegreizen verkeerd in. Een vlucht naar Bali stoot bijvoorbeeld 3.100 kg CO2 uit, terwijl een reis naar Ibiza 450 kg CO2 uitstoot. Ter vergelijking: een persoon stoot gemiddeld jaarlijks ongeveer 8.500 kg CO2 uit. Minder vaak en minder ver vliegen maakt al een enorm verschil in het verminderen van de uitstoot.
Dit artikel verscheen eerder in ons magazine ‘Update‘.