Terug naar overzicht

Luchtvaartbelasting: taks op vliegtickets

Iedereen moet belasting betalen. Gek genoeg hoeft de luchtvaartsector dat nu niet, terwijl deze sector een enorme klimaatimpact heeft. En dat is raar…

koenraad backers
Koenraad Backers
 • 
Artikel
vliegtuig vliegt door de lucht met strepen erachter

In Nederland heeft de luchtvaart een uitzonderingspositie als het gaat om het betalen van belasting. Al sinds 1946 is de luchtvaartsector vrijgesteld van btw op tickets en accijns op kerosine. Deze uitzonderingspositie zorgt voor oneerlijke concurrentie. Voor je vervoersbewijs voor de bus, trein of boot betaal je namelijk wel gewoon belasting. Duurzaam reizen wordt hierdoor minder aantrekkelijk, daarom pleiten wij voor een hogere luchtvaartbelasting.

Volgens vliegmaatschappijen zou een vliegtaks passagiers naar buurlanden verjagen en dus ongunstig zijn voor onze economie. Dat klopt niet, want verschillende buurlanden hebben al zo’n vliegtaks. Het Verenigd Koninkrijk heeft bijvoorbeeld al sinds 1995 een vliegbelasting van 173 euro voor een ticket naar een verre bestemming en in Duitsland betalen passagiers vanaf 1 april 2020 een vliegtaks van € 59,- per ticket voor lange afstanden en € 13,- voor korte afstanden. In onderstaande afbeelding is te zien welke vliegtaks andere Europese landen hanteren voor economy en business class voor langeafstandsvluchten.

Sinds 1 januari 2021 wordt er in Nederland ook vliegbelasting geheven. Luchthavens brengen € 7,85 aan vertrekkende passagiers in rekening. Transferpassagiers (als je een overstap hebt in Nederland) zijn uitgezonderd van deze vliegtaks. Omdat Schiphol een internationale hub-functie heeft, wordt dus een aanzienlijk deel van de passagiers uitgezonderd van deze belasting.

Een heffing op tickets is een goede eerste stap, maar er blijkt ook dat er veel meer moet gebeuren om luchtvaart te verduurzamen. De vliegbelasting van 7,85 euro is heel laag, helemaal als we dit vergelijken met de landen om ons heen. Je betaalt bijna nog meer voor je kopje koffie op Schiphol…

Er moet een einde komen aan de uitzonderingspositie van de luchtvaartsector en het is tijd dat we deze als normale sector gaan behandelen. Om de doelen van het klimaatakkoord van Parijs te halen, moet er meer gebeuren. Met 7 euro per ticket schiet het klimaat heel weinig op. Wij pleiten voor een eerlijke belasting op vliegen. Als alle milieuschade en belastingen namelijk wel worden doorberekend, zou de prijs van een vliegticket gemiddeld 63% hoger liggen dan de huidige prijs.

In het coalitieakkoord van kabinet Rutte IV is in 2021 afgesproken dat de luchtvaartbelasting in de regeerperiode wordt verhoogd en dat de opbrengst deels gebruikt wordt voor de verduurzaming van de luchtvaart. Maar het nieuwe kabinet heeft tot nu toe nog geen concrete afspraken verbonden aan deze ambitie.