Het blijkt allemaal toch wat genuanceerder te liggen. Wright Electric wil in 2023 een testvlucht met een elektrische motor maken en in 2030 zou er volgens hen een elektrisch toestel op de markt komen. Kees Wijnberg van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum geeft aan dat het waarschijnlijk niet om een volledig elektrische vlucht gaat, maar om een vliegtuig met ingebouwde elektrische motor, ook wel hybride genoemd. Bij een hybride motor wordt zowel elektriciteit als verbrandingsenergie gebruikt. De kans dat dit toestel al in 2030 op de markt komt is volgens Kees Wijnberg klein en het is onwaarschijnlijk dat er passagiers aan boord zouden zitten.
Technische innovaties kunnen een aanjager zijn als het gaat om veranderingen op gang brengen en het verkleinen van de carbon print van een industrie. Natuur & Milieu heeft laten onderzoeken hoe de CO2-uitstoot van de luchtvaartsector zoveel mogelijk kan worden beperkt en daaruit bleek dat volledig elektrisch vliegen nog zeker 20 jaar van ons af staat. Het blijkt onmogelijk om al in 2030 CO2 te verminderen met elektrisch vliegen en dan moet er ook nog rekening worden gehouden met de huidige vliegtuigvloot van maatschappijen. Doordat het ontwikkelen van een vliegtuig tussen de 20 en 30 miljard kost, duurt het ongeveer 25 jaar voordat de gehele vloot van een luchtvaartmaatschappij vervangen is. Je kunt je voorstellen dat er vanwege dat prijskaartje zo lang mogelijk aan bestaande vliegtuigen wordt vastgehouden. Deze factoren vertragen de opkomst van volledig elektrisch vliegen en daardoor is de CO2-besparing in 2050 slechts 3%. Het eerder genoemde hybride vliegen is waarschijnlijk dichterbij, maar heeft als nadeel dat de vermindering van uitstoot beperkt is, 2% voor 2030 en 8% voor 2050.
Vanuit Scandinavië zijn er momenteel plannen om voor korte elektrische vluchten stappen te maken, maar het gaat daarbij nog niet om commerciële vluchten op grote schaal. Het Noorse Avinor wil vanaf 2040 alle vluchten van anderhalf uur volledig elektrisch maken en het Zweedse Swedavia deelt deze ambitie. De eerste tests hiervoor starten in 2025 met ongeveer 19 zitplaatsen. Daarnaast mikken fabrikanten Rolls Roys en Airbus op (gedeeltelijk) elektrische vluchten in de komende jaren.
Maar dat zijn korte vluchten, hoe zit het dan met commerciële langeafstandsvluchten? “Kansloos”, zeggen professor Leo Veldhuis en onderzoeker Joris Melkert van de TU Delft. Dat komt doordat batterijen die een grote hoeveelheid energie kunnen opslaan ontzettend zwaar zijn. Het duurt jaren voordat er batterijen zijn ontwikkeld die licht en krachtig genoeg zijn om deze vluchten mogelijk te maken, als het ooit al lukt. In 2030 op grote schaal elektrisch vliegen is daardoor onhaalbaar. Ook de te langzame ontwikkeling van batterijen werkt vertragend en al met al zorgen de toepassingen van elektrische energie in de luchtvaart maar voor een beperkte vermindering van CO2-uitstoot in 2050.