Ga terugHome      Publicaties      Alles dat je moet weten over het laden van de elektrische auto
Artikel

Alles dat je moet weten over het laden van de elektrische auto

Het laadpunt is het tankstation voor de elektrische auto. Er zijn veel verschillende manieren om de elektrische auto op te laden. Dat kan bijvoorbeeld thuis in de eigen garage of op de oprit, bij een openbaar laadpunt op straat of bij een snellaadstation (meestal langs de snelweg). In dit artikel lees je alles over het laden.

persoon controleert status laden elektrische auto bij laadpaal

Verschillende locaties en manieren om te laden

Er zijn vier manieren om de elektrische auto op te laden, maar de meeste elektrische auto’s laden op twee locaties: thuis en op het werk. In Nederland is de gemiddelde woon/werkafstand van automobilisten 21,5 km en de gemiddelde autorit is 16,7 km. De gemiddelde auto staat ongeveer 23 uur per dag stil. Dat biedt genoeg tijd en ruimte om tussendoor te laden. En voor de langere afstanden zijn snellaadstations een uitkomst.

Let op: de oplaadtijden die hieronder genoemd worden, gelden wanneer de batterij helemaal leeg is. Meestal is de batterij echter half of nog voor een kwart vol en is de laadtijd daarom korter. Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat het laden tot tachtig procent van de laadcapaciteit gelijkmatig gaat, maar dat de laatste twintig procent relatief langer duren.

Manier 1: thuis laden via het stopcontact

Je kunt de meeste elektrische auto’s opladen via het stopcontact thuis (230V). Met een vermogen van 2,2 kW en de 41kW batterij kost het 25 uur om volledig op te laden (en 20 uur om tot 80% te laden). Er wordt optioneel een 230V-kabel meegeleverd bij bijvoorbeeld de Renault ZOE. Het is echter veel gemakkelijker, sneller en veiliger wanneer je de auto oplaadt via een laadpunt. Wij adviseren daarom de installatie van een laadpunt.

infographic met tips om de auto thuis veilig op te laden

Manier 2: thuis laden met een laadpunt

Je kunt een eigen laadpunt aan huis laten installeren. Er wordt aangeraden om dan een 3,7 kW laadpunt te gebruiken. De gewone huisaansluiting hoeft dan meestal niet verzwaard te worden. Je laadt met een zogenaamde 3,7 kW Wallbox 25 kilometer (actieradius) erbij per uur. Met een 11kW Wallbox laad je 73 kilometer (actieradius) per uur erbij. De kosten voor een laadpunt aan huis bedragen gemiddeld zo’n 2.000 euro, maar dit verschilt per situatie. Is je meterkast helemaal niet geschikt voor thuisladen? Of moet de aansluiting op het elektriciteitsnet groter worden gemaakt? Dan kunnen de kosten voor een laadpunt thuis hoger uitvallen.

infographic met tips om de auto thuis veilig op te laden

Manier 3: laden bij een regulier openbaar laadpunt

Door heel Nederland staan diverse (semi-)openbare laadpunten. Aan de openbare weg, bij jou in de buurt, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Er zijn zo’n 70.000 openbare laadpunten in Nederland (bron: Nederland Elektrisch, maart 2021). Deze aantallen blijven groeien. Lees meer over een laadpunt in de buurt vinden.

Meestal leveren de openbare laadpunten een vermogen van 11 kW en soms ook van 3,7 of 22 kW. Met een 11kW Wallbox laad je 73 kilometer (actieradius) per uur erbij. Alle openbare laadpunten in Nederland zijn toegankelijk met de Mennekes-stekker (type 2), die je standaard bij de auto krijgt. Lees meer over de verschillende typen stekkers.

Manier 4: snelladen

Bij snelladen wordt de energie met een hogere spanning in de accu van de auto gebracht. Zo is het mogelijk om de Renault ZOE met 229 kilometer (actieradius) per uur erbij te laden. Snellaadstations vind je op strategische locaties langs de snelwegen, bij wegrestaurants en bij knooppunten rond grotere steden. Lees direct hieronder verder over snelladen.

Snelladen en stekkers

Met een snellader kun je de accu van jouw elektrische auto snel opladen. Vaak binnen een half uur al tot 80 procent. Op dit moment zijn er zo’n 300 snellaadstations in Nederland (bron: ANWB, 2019), voornamelijk langs de snelwegen. En dit aantal groeit snel: iedere week komt er wel een bij. Aan een snellader zitten verschillende stekkers, zodat je er met iedere elektrische auto kunt laden.

Technisch gezien is er een onderscheid tussen AC-snelladen met wisselstroom (alternating current) en DC-snelladen met gelijkstroom (direct current). Wisselstroom (AC) komt standaard uit het net. Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen opladen, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) om te zetten naar gelijkstroom.

Er zijn vier verschillende stekkers waarmee je kunt snelladen: AC-stekker type 1 en type 2, en twee soorten DC-stekkers (CCS-stekker en CHAdeMO-stekker). Bij een snellader zit de stekker aan het laadpunt vast, dus hier hoef je zelf geen aparte kabel voor mee te nemen. Met welke stekker en dus bij welke laadpunten je kunt opladen, hangt af van je auto. Er is maar één snellaadstekker die past, dus je kunt niet per ongeluk een verkeerde stekker in je auto steken.

Een laadpunt in de buurt vinden

Een elektrische auto heeft met het navigatiesysteem de mogelijkheid om de dichtstbijzijnde laadpunten te zoeken. In het dagelijks gebruik is dit handig, maar niet 100% betrouwbaar. Er komen namelijk regelmatig nieuwe laadpunten bij en er zijn soms laadpunten bezet. In het dagelijks gebruik zal je vaak dezelfde laadpunten gebruiken.

Wanneer je op zoek gaat naar een laadpunt op een onbekende of nieuwe locatie, dan kun je de volgende hulpmiddelen gebruiken:

De laadkosten en de laadpas

Kosten thuis laden
Thuis opladen kost zo’n 20 cent per kilowattuur (afhankelijk van de energieprijs). Elektrisch rijden kost daardoor gemiddeld zo’n 0,041 euro per kWh. Bij een laadpunt thuis betaal je de kosten van de elektriciteit voor je elektrische auto via je energierekening. Je totale energierekening wordt dus hoger dan voorheen, omdat je toen alleen voor het huishoudelijk verbruik betaalde.

Met zonnepanelen kun je zelf stroom opwekken. Elke kW die door je zonnepanelen wordt opgewekt, verdwijnt van je eindafrekening voor elektriciteit. Een investering in zonnepanelen heb je op deze manier snel terugverdiend. Bovendien zijn de op zonne-energie gereden elektrische kilometers volledig duurzaam; er worden geen broeikasgassen uitgestoten voor het opwekken van je elektriciteit. In de toekomst zullen interessante diensten beschikbaar komen, die de combinatie tussen elektrisch vervoer en duurzame energie nóg sterker maken.

Kosten openbaar laden
Om te laden bij een (semi-)openbaar laadpunt heb je een laadpas nodig. Hoeveel je betaalt voor openbaar laden, verschilt per laadpunt. Bij publieke laadpalen kost het al gauw zo’n 35 cent. Snelladen, met 50 tot 175 kW, kost gemiddeld 66 cent, maar dan is je auto wel extra snel opgeladen.

Elk openbaar laadpunt heeft zijn eigen starttarief, stroomtarief en tijdtarief. Dit wordt bepaald door de exploitant van het laadpunt. Ben je particulier gebruiker van de laadpas? Dan worden de kosten per automatische incasso afgeschreven. De kosten van het laden bestaan uit kosten voor de laadsessie. Bedrijven en zakelijke rijders ontvangen hiervoor een maandfactuur.

Kosten snelladen
Afhankelijk van jouw laadpas-abonnement kun je ook laden bij de meeste snellaadstations op strategische locaties langs de snelwegen en bij knooppunten rond grotere steden. Dit verschilt per abonnement. Bekijk een overzicht van alle laad- en snellaadstations in Nederland en filter op ‘Snel’.

Een laadpunt aanvragen

Aan huis
Wil je een laadpunt op jouw oprit, in de garage of op een privé-parkeerplek? Dan kun je wellicht een eigen laadpunt laten installeren. Neem hiervoor contact op met een specialist.

Openbaar
Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om thuis te laden (in de garage of bij de oprit), moet je in de openbare ruimte laden. Controleer eerst of er al een laadpunt bij je in de buurt, zie een laadpunt in de buurt vinden. Is er geen laadpunt bij je in de buurt? Dan kun je bij je gemeente een aanvraag doen. De procedure hiervoor verschilt per regio, neem daarvoor dus contact op met jouw eigen gemeente.

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter