Wat is lobby? Zo beïnvloeden wij beleid
Lobby, dat klinkt als achterkamertjespolitiek voor grote bedrijven. Mensen in pakken die fluisterend smerige geheime deals sluiten. Dat beeld bestaat niet voor niets. Maar is niet helemaal terecht. Het is namelijk ook een belangrijk onderdeel van onze democratie. Het is een legitieme manier om invloed uit te oefenen op wetten en regels. Bovendien hebben politici zelf ook een informatiebehoefte. Belangenorganisaties vertegenwoordigen een deel van de bevolking. Door met een lobbyist van een belangenorganisatie in gesprek te gaan horen politici wat er speelt en kunnen ze nadenken over die verschillende belangen.
In dit artikel leggen we uit wat lobby is en wat Natuur & Milieu doet. Als je zelf aan de slag wilt, geven we je ook een paar tips.
Wat is lobby?
Lobby is het beïnvloeden van beleid. Het betekent dat je in gesprek gaat met politici, ambtenaren en andere besluitvormers met als doel nieuw beleid of wetten en regels te beïnvloeden in jouw voordeel. Het gaat dus vooral om je eigen belang. Voor grote bedrijven betekent dit dat zij hun lobbyisten vaak inzetten voor economisch en commercieel belang van het bedrijf of de sector. Maar voor een milieu-organisatie als Natuur & Milieu, betekent het dat we lobbyen om de politieke besluitvorming rond klimaatoplossingen en herstel van biodiversiteit zo positief mogelijk te beïnvloeden.
Wat betekent lobby precies voor een milieu-organisatie?
Natuur & Milieu lobbyt niet voor een specifieke sector of voor economische belang, maar richt zich dus op het algemeen belang. We werken vanuit maatschappelijke steun en wetenschappelijke onderbouwing, niet uit financiële macht. We werken vanuit onze kennis op de onderwerpen waaraan we werken aan concrete voorstellen voor beleid die een positieve invloed hebben om het terugdringen van klimaatverandering en het herstel van de natuur. Daarna doen we ons best om deze zo goed mogelijk in nieuwe visies, nieuw beleid en wet- en regelgeving vast te leggen en denken constructief mee. Daarom zijn we een vaste gesprekspartner van de overheid geworden.
Hoe zorgen we dat onze stem gehoord wordt?
Dit is natuurlijk de grootste uitdaging. Zeker omdat grote industrieën vaak enorme lobbycapaciteit hebben die wij niet voorhanden hebben. Toch staan we op plaats 6 van organisaties met de meeste lobby-invloed in Den Haag in het onderzoek van Vrij Nederland. Een kijkje in onze lobbykeuken:
- We werken al lange tijd aan dezelfde onderwerpen waar we veel kennis over hebben en waar we een groot netwerk in hebben opgebouwd.
- We initiëren vaak samenwerkingen met andere organisaties en bedrijven die er min om meer hetzelfde over denken. Samen bereik je meer. We begrijpen dat er verschillende standpunten zijn en proberen die overbruggen of te verbinden.
- We baseren onze voorstellen altijd op feiten en wetenschappelijk onderzoek.
Een succes in lobby vergt vaak een lange adem. Zo werd, na jarenlange inzet van onze collega’s, in 2025 in 14 gemeenten een zero-emissiezone ingericht. In ons impactverslag lees je meer over welke successen we behaalden en waar we nog aan werken.
Wat doet een lobbyist de hele dag?
Dat verschilt een beetje per werkveld, maar voor Natuur & Milieu geldt dat we veel afspraken hebben met mensen die beslissingen nemen: politici, ambtenaren. We voorzien ze van de informatie die ze nodig hebben op een bepaald moment en op een bepaald dossier en nemen ze mee in ons verhaal. Dat doen we zo breed mogelijk, bij zoveel mogelijk politieke kleuren. Daarnaast delen we onze kennis en expertise bij parlementaire hoorzittingen. Ook organiseren we bijeenkomsten en schuiven we zelf aan bij bijvoorbeeld ‘Ronde Tafels’ vanuit de overheid.
We bouwen daarnaast aan samenwerkingen met verschillende organisaties rond onze onderwerpen. Dat zijn bijvoorbeeld brancheorganisaties, vakbonden, bedrijven, maar ook andere milieu-organisaties of maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen concrete plannen en laten zien welke oplossingsrichtingen er zijn.
Een belangrijk onderdeel van ons werk is ook de onderbouwing van onze standpunten. Dit doen we door wetenschappelijke onderzoeken te doen die deze standpunten ondersteunen.
Ook doen we regelmatig onderzoek om te begrijpen wat er in de maatschappij en bij mensen leeft en waar behoefte aan is.
Dit is ook onderdeel van een sterke mediastrategie. Je ziet ons gemiddeld zo’n 2500 keer per jaar terugkomen in het nieuws.
