Ga terugHome      Nieuws      Utrecht wint Deelaward door inzet op deelbakfietsen
Nieuwsbericht

Utrecht wint landelijke Deelaward door inzet op deelbakfietsen

Portretfoto Wietske de Lange
Wietske de Lange
Utrecht, Nijmegen en Rijswijk zijn de winnaars van de Deelawards in de categorieën G5, G40 en kleine gemeente. Deze gemeenten verzetten buitengewoon veel werk om deelauto’s, maar ook deelfietsen, deelscooters en deelbakfietsen toegankelijk te maken voor hun bewoners. De award voor beste buurtinitiatief ging naar Haren, waar buurtbewoners in het dorp zeer gedreven samen auto’s delen. Natuur & Milieu reikte samen met het programma Natuurlijk!Deelmobiliteit de awards uit. Dit jaar werd voor het eerst niet alleen naar deelauto’s, maar ook de andere vormen van deelmobiliteit gekeken. Utrecht won de award mede dankzij een glansrol voor de deelbakfiets in de stad.
Deelaward 2023

Natuur & Milieu en het Ministerie van IenW reiken sinds 2016 deelawards uit. “Deelmobiliteit heeft veel potentie en voordelen in zowel steden als regio. Mensen krijgen meer keuzemogelijkheden om te reizen. Het zorgt voor ruimte in de drukke stad om te leven, te bouwen en voor extra bereikbaarheidsopties, ook in combinatie met het openbaar vervoer”, aldus Maarten van Biezen, Programmadirecteur van Natuurlijk!Deelmobiliteit. Een vakjury koos de deelaward-winnaars op basis van enquêtes, cijfers over aantallen verschillende deelopties van het CROW én de mate waarin gemeenten verschillende deelopties stimuleren. De jury constateert dat veel gemeenten in Nederland inmiddels aan de slag zijn met deelmobiliteit.

Winnaar Utrecht pakt regie

Van de vijf grootste gemeenten in Nederland sprong Utrecht eruit. De stad werd geprezen om de regie die ze pakt. ‘Utrecht durft keuzes te maken, ze zetten bijvoorbeeld vol in op de bakfiets. Dit vervoersmiddels heeft veel potentie om autoritjes te vervangen’, oordeelde de jury. Ook is er waardering voor het extra toegankelijk maken van deelvervoer in Utrechtse buitenwijken. Het beleid van gemeenten heeft veel invloed op het succes, Utrecht krijgt lof voor de integrale aanpak en het kijken naar toegankelijkheid, inclusiviteit en onderzoeken van interventies.

Ik gebruik de deelbakfiets voor van alles en nog wat: mijn vriend en zijn bagage afhalen van het station, meubels ophalen of zelfs een hele verhuizing. Door de deelbakfiets is een auto voor mij overbodig. Bovendien hoef ik me geen zorgen over stalling en onderhoud te maken.

tekening van bakfiets op de straat
Bart Leguijt
Deelbakfietsgebruiker uit Utrecht

Winnaar Nijmegen: groei deelauto’s

Nijmegen won in de categorie van 40 grote gemeenten. De stad scoort hoog qua aantallen deelopties, het aantal deelauto’s groeit er en heeft als een van de weinige G40 gemeenten ingezet op de bakfiets. De campagne Jingle Wheels, waarin bewoners tijdens Kerst gratis gebruik konden maken van de bakfiets, sprak de jury aan. Nijmegen helpt buurten ook om eigen initiatieven op te zetten. ‘Het organiseren van deelmobiliteit vanuit buurtinitiatieven is heel belangrijk. Buurten kunnen het deelvervoer goed afstemmen op hun eigen behoefte. Dit soort initiatieven zorgen ook voor sociale cohesie, omdat de mensen uit de buurt samenwerken. Daarnaast hebben we gezien dat inwoners vaak daadwerkelijk hun eigen auto of tweede auto de deur uit doen’, aldus Rob van Tilburg, directeur programma’s van Natuur & Milieu.

Winnaar Rijswijk: deelhubs

Rijswijk heeft volgens de jury echt ingezet op bakfietsen en op deelfietsen en voor de laatste ook een hoge dekkingsgraad. De gemeente werkt ook nog aan het uitrollen van multimodale hubs, dat zijn plekken waar verschillende soorten deelvervoersmiddelen bij elkaar te vinden zijn. Daarbij scoort Rijswijk veel punten door het relatief hoge aantal deelvervoersmiddelen per inwoner, waardoor de stad won in de categorie kleine gemeenten.

Buurtinitiatief Haren: Minder privéauto’s

Het Buurtinitiatief Elektrische Auto uit Haren werd gekozen tot winnaar van alle buurtinitiatieven in Nederland. De jury noemt het een uniek initiatief, omdat ze niet vanuit een stedelijke omgeving opereren. De deelauto’s staan gewoon bij de mensen op de oprit. Ook is deze buurt in Haren zich actief in de pers en geeft voorlichting aan andere buurten. De buurt in Haren geeft zelf aan dat er in elk geval 9 privé auto’s dankzij de deelauto’s zijn weggedaan.

Oplossing voor ruimteprobleem en luchtvervuiling

Auto’s nemen veel ruimte in en dragen bij aan luchtvervuiling. Deelmobiliteit kan bijdragen aan het oplossen van deze problemen. Rob van Tilburg: “Als er meer deelvervoer beschikbaar is, draagt dat bij aan meer ov-gebruik, doordat mensen makkelijker van deur-tot-deur kunnen reizen. De ov-fiets helpt daar bijvoorbeeld erg bij. En als mensen kunnen kiezen voor duurzame alternatieven zoals de elektrische bakfiets of elektrische scooter laten ze de auto vaker staan.” Ook het ministerie ziet deze voordelen en wil met het programma Natuurlijk!Deelmobiliteit voor meer samenwerking zorgen tussen overheden en andere organisaties om deelmobiliteit te laten groeien. Staatssecretaris Chris Jansen: “Het is mooi om te zien dat deze innovatieve en creatieve initiatieven beloond worden. Zo blijft mobiliteit toegankelijk voor veel mensen, met blijvende aandacht voor een goede bereikbaarheid binnen Nederland!”

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter