Ga terugHome      Nieuws      Uitvoeringsagenda Stadslogistiek startschot voor zero-emissie zones
Nieuwsbericht

Uitvoeringsagenda Stadslogistiek startschot voor zero-emissie zones

Portretfoto Wietske de Lange
Wietske de Lange
Op 9 februari 2021 plaatsten belangenorganisaties uit de transportsector, gemeenten, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en Natuur & Milieu een handtekening onder de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Dit document geeft duidelijkheid over de eisen die gaan gelden voor zero-emissiezones in steden. Hierdoor is de weg vrij voor gemeenten om zero-emissie zones in te voeren voor 1 januari 2025, zoals is afgesproken in het Klimaatakkoord. Natuur & Milieu roept gemeenten en ondernemers op om nu zo snel mogelijk een plan op te stellen voor zero-emissie bevoorrading van binnensteden. Twee nieuwe subsidiemogelijkheden voor duurzame bestel- en vrachtwagens maken het nu extra aantrekkelijk voor ondernemers om hier direct mee aan de slag te gaan.
vrachtwagen in de straat

Steun voor koplopers

Het jaar 2025 lijkt nog ver weg, maar gemeenten en ondernemers moeten zich goed voorbereiden om zero-emissie zones tot een succes te maken.. Het grote aantal partijen dat de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek heeft ondertekend, toont aan hoeveel draagvlak en enthousiasme er is om deze duurzame overstap te maken. Nienke van Onnen, Senior Projectleider Mobiliteit bij Natuur & Milieu: “Nu is het tijd om deze voornemens om te zetten in daden. Verschillende gemeentes hebben hun plannen voor zero-emissie zones al bekend gemaakt. Het is nu aan andere gemeentes om het voorbeeld van deze koplopers te volgen en ook hun plannen gereed te maken. Dat is hard nodig om de doelstelling uit het Klimaatakkoord halen.”

Natuur & Milieu roept gemeentes op om nu al een lokaal implementatieplan op te stellen. Ondernemers weten zo waar zij aan toe zijn en kunnen daarop anticiperen. Ook roept de milieuorganisatie gemeentes op om ondernemers te stimuleren door groene koplopers te ondersteunen en privileges te geven als zij de overstap maken naar een duurzaam wagenpark. Vanuit de Rijksoverheid wordt de overstap naar een zero-emissie wagenpark aangemoedigd met twee nieuwe subsidieregelingen: een aanschafsubsidie voor elektrische bestelwagens en een subsidie voor een innovatie- of praktijkervaringsproject met vrachtwagens op hernieuwbare brandstoffen.

Overgangsregeling belemmert spoedige overgang

Met de ondertekening van de Uitvoeringsagenda wordt een belangrijk signaal afgegeven: we moeten nu echt aan de slag. Helaas neemt dat niet weg dat er een overgangsregeling bestaat voor bestaande bestel- en vrachtwagens. Daardoor zal het nog tot 2030 duren voordat binnensteden daadwerkelijk helemaal uitstootvrij zijn. Natuur & Milieu vindt dat een gemiste kans voor het klimaat en leefbaarheid in de steden. De invoering van de zones is namelijk een belangrijke stap om het goederenvervoer schoner te maken. Bestelbussen en vrachtwagens zijn namelijk verantwoordelijk voor een derde van de uitstoot van broeikasgassen door het wegverkeer in Nederland. Ook is het wegverkeer in veel steden de belangrijkste bron van luchtvervuiling die mensen inademen.

Ondernemers kunnen nu al aan de slag

Natuur & Milieu wil ondernemers de komende jaren helpen om werk te maken van zero-emissie vervoer. Ben jij ondernemer en wil jij aan de slag met jouw wagenpark? Download dan onze EV-routekaart, dé handleiding om de overstap te maken naar een zero-emissie wagenpark. Ook vind je op deze routekaart een handig overzicht van lokale steunmogelijkheden en best practices van ondernemers die jou voor zijn gegaan.

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter