Ga terugHome      Nieuws      Omwonenden Schiphol gaan steun halen in Brussel
Nieuwsbericht

Omwonenden Schiphol gaan steun halen in Brussel

Portretfoto Dieuwertje Penders
Dieuwertje Penders
Omwonenden van Schiphol zijn de jarenlange overlast van luchthaven Schiphol meer dan zat. Vandaag gaan zij samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu naar de Europese Commissie om hun zorgen te uiten. De gesprekken in Brussel vinden plaats op een belangrijk moment. Binnenkort geeft de Europese Commissie advies op de plannen van de Nederlandse overheid om het aantal vluchten tijdelijk te verminderen.
vliegtuig landt op schiphol

De overlast rondom Schiphol is groot: dag en nacht geluidsoverlast van overvliegende vliegtuigen, maar ook verontreinigde lucht als gevolg van uitlaatgassen. Vorige maand stuurden veertien bewonersorganisaties samen met acht milieuorganisaties een brandbrief naar de Europese Commissie. De Europese Commissie heeft de omwonendenorganisaties daarop uitgenodigd om naar Brussel te komen. Zij worden vandaag gehoord door het directoraat Move en het directoraat Climate.

Per etmaal heb ik 700 vliegtuigen boven mijn huis. We leven in permanente herrie. Ik vind het verschrikkelijk dat ook mijn kleinkinderen hierin leven. Door al die overlast en gebroken nachten ontstaat zelfs leerachterstand bij kinderen.

ampersand logo natuur & milieu
Winnifred de Wit
SOS Zaanstreek

Groot leed

De omwonendenorganisaties gaan naar Brussel om te laten weten dat zij een einde willen aan het jarenlang gedogen van de Nederlandse overheid. Schiphol overtreedt de geluidsnormen zonder dat daarop wordt gehandhaafd. De omwonenden hebben te maken met verstoring van hun nachten en ernstige geluidshinder gedurende de dag. Dit leidt tot ernstige gezondheidsklachten bij hen zelf, maar heeft bijvoorbeeld ook grote gevolgen voor kinderen die hierdoor een leerachterstand oplopen. ‘Uiteindelijk is er meer nodig dan deze tijdelijke krimp van het aantal vluchten, maar het is een eerste stap. De Europese Commissie moet lidstaten als Nederland ondersteunen om de luchtvaart binnen overeengekomen en verantwoorde grenzen terug te brengen, óók als dat de vermindering van het aantal vluchten vereist’, zeggen de organisaties.

Omwonenden Schiphol met Marjolein Demmers voor het gebouw van de Europese Commissie

Dogmatisch

Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu, steunt de strijd van de omwonenden volledig.  ‘Dit is het resultaat van een overheid die de luchtvaart tegen beter weten in maar laat groeien en groeien. De economische belangen van een paar bedrijven kregen keer op keer voorrang boven de gezondheid en een fijn thuis voor honderdduizenden omwonenden. Dat kan zo niet langer. En dat laten wij de Europese Commissie weten vandaag.’

Dit is het resultaat van een overheid die de luchtvaart tegen beter weten in maar laat groeien en groeien. De economische belangen van een paar bedrijven kregen keer op keer voorrang boven de gezondheid en een fijn thuis voor honderdduizenden omwonenden. Dat kan zo niet langer. En dat laten wij de Europese Commissie weten vandaag.

Portretfoto Marjolein Demmers
Marjolein Demmers
Directeur van Natuur & Milieu

Onbetrouwbare overheid

Sinds 2006 belooft de Nederlandse overheid de geluidsoverlast aan te pakken en binnen de wettelijke toegestane normen voor geluidshinder te krijgen. Vanaf 2015 gedoogt zij de illegale situatie, met de afspraak dat de sector zo snel mogelijk maatregelen moet treffen om de overlast te verminderen. Dat is niet gelukt: de acties van de sector leveren veel te weinig op. De maatregelen die de sector en overheid trof variëren van het isoleren van huizen tot het anders verdelen van vluchten over startbanen. Ondertussen mocht Schiphol wél blijven groeien. Er loopt op dit moment een rechtszaak van omwonenden over geluidsoverlast tegen de Nederlandse staat.

Van wie is de lucht die we allemaal inademen - onze meest essentiële behoefte? Niet van de luchtvaartbedrijven, al lijkt dat nu soms wel zo met alle geluidsoverlast en vervuiling die zij veroorzaken. De lucht is van ons allemaal. Het recht op schone lucht en een gezonde leefomgeving moet de overheid beschermen.

ampersand logo natuur & milieu
Alfred Blokhuizen
Schipholwatch

Balanced Approach

Bijna twintig jaar na haar belofte heeft de Nederlandse overheid nu eindelijk besloten om in te grijpen door het aantal vluchten tijdelijk te verminderen van 500.000 naar 452.500 vluchten. Dit plan ligt nu in Brussel voor en de Europese Commissie beoordeelt binnenkort of Nederland de juiste stappen heeft doorlopen, volgens de zogenoemde Balanced Approach Procedure. Tegelijkertijd is er een zware lobby gaande vanuit zowel de luchtvaartsector als landen als de Verenigde Staten, om ook deze tijdelijke beperking weer van tafel te krijgen.

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter