Ga terugHome      Nieuws      Nederlanders willen wel, maar hoge prijs elektrische auto blijft drempel

Nederlanders willen wel, maar hoge prijs elektrische auto blijft drempel

Uit onderzoek naar het effect van stimuleringsregels op de aanschaf van een elektrische auto komt de aanschafprijs naar boven als grote drempel. Ook de actieradius speelt een grote rol bij de aankoop.
Geparkeerde elektrische auto's aan laadpaal

Hoewel de meeste mensen bereid zijn meer te betalen voor een elektrische auto dan voor een auto op benzine of diesel, blijft de hoge aanschafprijs nog de grootste drempel. Daarnaast zijn de actieradius en de maandlasten belangrijke keuzefactoren. Deze resultaten komen uit nieuw onderzoek van Natuur & Milieu naar de effecten van verschillende financiële stimuleringsmaatregelen voor de elektrische auto voor de consument. Het streven van de overheid om in 2030 – in het kader van het Klimaatakkoord – alleen nog elektrische auto’s in de nieuwverkoop toe te staan, kan hierdoor in het gedrang komen. Gisteren werd bekend dat de subsidiepot voor de aankoop van een elektrische auto voor dit jaar al leeg is. Uit dit onderzoek blijkt dat subsidies in belangrijke mate bijdragen aan de keuze om elektrisch te gaan rijden. Natuur & Milieu: ‘Als het Rijk slim is, investeert zij nu extra, om de markt voor elektrisch een boost te geven.’

Uit het onderzoek uitgevoerd door I&O Research onder ruim 2100 Nederlanders blijkt dat twee derde van de Nederlanders wel bereid is om meer te betalen voor een elektrische auto, met het milieu en lagere gebruikskosten als argument. Driekwart van de Nederlanders koopt echter een auto van onder de 15.000 euro, dit is vooral de prijs voor tweedehands auto’s. Bij tweedehands elektrische auto’s is echter het probleem dat de actieradius voor veel mensen nog te laag is (150 km). Pas vanaf 300 kilometer wordt het voor mensen interessant. Programmadirecteur van Natuur & Milieu Rob Van Tilburg: ‘Dit kan worden opgelost door stimuleringsmaatregelen de komende jaren te blijven aanbieden, zodat een generatie auto’s met een grotere radius op de tweedehands markt komt.’

Nut subsidie
Subsidies dragen in belangrijke mate bij aan de keuze om elektrisch te gaan rijden. De aanschafsubsidie moet wel omhoog om mensen over de streep te trekken. Van Tilburg: ‘De subsidies die de Nederlandse overheid verstrekt om een elektrische auto te kopen zijn nog onvoldoende om zelfs de tweedehands elektrische auto bereikbaar te maken voor iedere Nederlander. Zo lang de prijs voor een vergelijkbare benzineauto niet in de buurt komt van een elektrische auto is stimulering nodig. Een interessante bevinding is dat het verlengen van de vrijstelling van Motorrijtuigenbelasting tot 2030 eenzelfde impact heeft als de subsidie verhogen tot 6000 euro. De overheid heeft verschillende knoppen om aan te kunnen draaien in handen.’

Batterijcheck heel belangrijk voor kopers
Een garantie op de batterij wordt door een groot deel van de Nederlanders als een hele positieve stimuleringsmaatregel aangemerkt om een elektrische auto te kopen. Een batterijgarantie betekent dat de koper garantie heeft voor de actieradius en verwachte levensduur van de batterij is. Van Tilburg: ‘De verplichte batterij check is nu gepland vanaf 2027, terwijl dit onderzoek aanwijzingen geeft dat het veel impact heeft. Het zou goed zijn om er bij de EU op aan te dringen te zorgen dat zo’n check eerder overal beschikbaar komt.’ 

Verschillende stimuleringsregelingen
In Nederland bestaan verschillende financiële stimuleringsmaatregelen voor de particuliere markt voor elektrische auto’s. Tot 2025 hoeven consumenten hiervoor geen motorrijtuigenbelasting (MRB) en aanschafbelasting (BPM) te betalen. En er is de aanschafsubsidie (SEPP), tot de subsidiepot van 91,4 miljoen euro leeg is, wat nu het geval is. Toch blijkt uit het onderzoek ook dat meer dan de helft van de Nederlanders die overweegt een auto te kopen, niet bekend is met de subsidieregeling voor de aankoop van een elektrische auto. Van Tilburg: ‘In die communicatie liggen dus ook nog kansen, wanneer er natuurlijk ook weer subsidie is. De overheid moet zich hoe dan ook realiseren dat zonder aanvullend beleid na 2025 de klimaatdoelstellingen niet gehaald worden.’

Meer informatie
Onderzoeksrapport ‘Financiële overwegingen voor aanschaf elektrische auto’

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter