De onderzoekers analyseerden ruim 270 Europese regio’s en concluderen dat in regio’s met een hoge welvaart en een uitgebreid netwerk aan bestemmingen, extra vluchten geen economische groei meer opleveren en soms zelfs een negatief effect hebben. In het onderzoek wordt gebruik gemaakt van een statische analysemethode om vast te stellen of groei van de luchtvaart economische vooruitgang veroorzaakt of dat het juist omgekeerd werkt.
Aanname klopt niet meer
In het merendeel van de regio’s, met name in Noord- en West-Europa blijkt een hogere materiële welvaart te leiden tot meer vliegverkeer, en niet andersom. Een groter aantal vluchten blijkt vooral samen te gaan met meer uitgaand toerisme. Dit komt de binnenlandse economie maar beperkt ten goede komt.
Verzadiging rond Schiphol
Uit het onderzoek blijkt dat er rond Schiphol sprake is van verzadiging: het routenetwerk is zo uitgebreid dat extra capaciteit geen economische waarde meer toevoegt. Bovendien daalt het aantal zakelijke vluchten al jaren, terwijl vooral recreatieve vluchten toenemen. Het merendeel van de passagiers op die vluchten bestaat uit uitgaande toeristen en overstappers die hier alleen landen om weer door te vliegen. Deze groepen dragen logischerwijs nauwelijks bij aan de Nederlandse economie.
'De economische voordelen zijn uitgeput, terwijl de maatschappelijke kosten blijven oplopen. Denk aan klimaat, luchtvervuiling en de overlast voor alle omwonenden. Het is tijd om die balans te herstellen.'
Overlast samenleving
‘Het credo dat ‘meer vliegen goed is voor onze economie’ houdt in het politiek debat hardnekkig stand, maar dit onderzoek van T&E laat zien dat het simpelweg niet meer klopt’, zegt Bert van Mourik, programmaleider Luchtvaart. ‘De economische voordelen zijn uitgeput, terwijl de maatschappelijke kosten blijven oplopen. Denk aan klimaat, luchtvervuiling en de overlast voor alle omwonenden. Het is tijd om die balans te herstellen.’
Formatie
In de kabinetsformatie liggen beslissingen op tafel over Lelystad Airport, de vormgeving van de vliegbelasting en de invoering van een CO2-plafond. Bert: ‘De vraag is niet óf de luchtvaart kan groeien, maar wát het samenleving eigenlijk oplevert. Dit onderzoek laat zien: economisch voegt groei niets toe. Ondertussen is wel sprake van forse klimaatschade en ernstige overlast voor de omwonenden van Schiphol. Dat is het eerlijke verhaal waarmee de formerende partijen aan de slag kunnen.’
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

