De luchtvaart in Nederland heeft een uitzonderingspositie als het gaat om belasting betalen. Op een vervoersbewijs voor de trein, bus of boot wordt wel btw geheven, op een vliegticket niet. Ook op kerosine wordt geen belasting geheven. Dit zorgt voor oneerlijke concurrentie. Duurzaam reizen is niet aantrekkelijk. ‘Ook de luchtvaart moet qua uitstoot – nu en in de toekomst – passen binnen het klimaatakkoord van Parijs, maar daar is de sector nog heel ver van verwijderd. Deze taks brengt daar helaas weinig verandering in’, aldus de organisaties.
Taks buurlanden flink hoger
Nederland is één van de weinige Europese landen waar nog geen vliegtaks wordt geheven. Nederlandse vliegtuigmaatschappijen klaagden eerder nog dat een taks passagiers naar buurlanden zou verjagen. Ten onrechte, de taks in verschillende buurlanden ligt flink hoger. In Duitsland wordt per 1 april de vliegtaks verhoogd naar 59 euro per ticket op verre vluchten, voor een vlucht binnen Europa betaal je 13 euro, bijna het dubbele van het Nederlandse tarief. Het Verenigd Koninkrijk heeft sinds 1995 de hoogste taks ter wereld: op een ticket naar een verre bestemming zit 173 euro aan vliegbelasting. ‘Helaas zien wij bij onze politici te weinig lef voor een echt stevige vliegtaks. Het is hoog tijd dat we de luchtvaartsector als een normale sector gaan behandelen. De invoer van kerosinebelasting kan nu niet meer uitblijven’, stellen de milieuclubs.
Belastingbetaler draait op voor kosten
Uit eerder onderzoek van Aviation Economics bleek dat de Nederlandse schatkist jaarlijks 2 miljard euro misloopt, doordat er op vliegen geen belasting geheven wordt. Dat betalen we in Nederland met zijn allen. Bijna de helft van de Nederlanders (42%) vliegt niet, maar betaalt wel fors mee aan de belastingvrijstelling voor de Nederlandse luchtvaart. Als alle milieuschade en belastingen wel zouden worden doorberekend, zou de prijs van een vliegticket gemiddeld 63% hoger liggen dan de huidige prijs.
Parijs buiten bereik
Als dit zo doorgaat brengt de sector Parijs eigenhandig buiten bereik. Daarom pleiten de milieuorganisaties voor een CO2- doel voor de luchtvaart, voor 2030 en 2050, conform de doelstellingen van Parijs. Deze norm voor de maximale CO2-uitstoot moet worden opgenomen in de luchtvaartnota, die volgende maand verschijnt. Duurzaam reizen moet aantrekkelijk worden gemaakt. Dus ook in het internationale spoor moet worden geïnvesteerd. Eén op de drie vluchten van en naar Schiphol is onder de 750 kilometer.
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.