In 2027 treedt ETS-2 in werking, het nieuwe Europese emissiehandelssysteem voor de gebouwde omgeving en transport. Vanaf dan moeten ook brandstofleveranciers CO2-rechten kopen. Dit om de CO2-uitstoot van het wegvervoer terug te dringen. Door ETS-2 gaan automobilisten naar verwachting 11 tot 13 cent extra betalen voor brandstof. Zo’n driekwart van de ETS-2-inkomsten gaat rechtstreeks de Nederlandse schatkist in.
Het kabinet is van plan om hiermee de gaten in de begroting te dichten. Vanaf 2027 gaat het om 1 tot 1,5 miljard euro per jaar. Dat is echter tegen de bedoeling van deze ETS-2-regeling. Dit geld moet gebruikt worden voor het stimuleren van schoon vervoer – zoals stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s en het uitbreiden van goede laadinfrastructuur.
Investeer in schoon vervoer
Natuur & Milieu, de ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en de VNA maken zich hierover zorgen en roepen de politiek op om in actie te komen. “Het geld uit opbrengsten van deze CO2-heffing is niet bedoeld om de gaten in de begroting te dichten. Het zou goed zijn als kabinet én de Tweede Kamer de handen ineenslaan en dit alsnog goed regelen: betaal verdere verduurzaming van mobiliteit van het geld dat daarvoor bedoeld is. En zorg dat mensen met een krappere beurs – die volop meebetalen aan deze heffing – ook mee kunnen doen. Dat begint met een debat over de besteding van de ETS-2-gelden in de Tweede Kamer.”
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.