Ga terugHome      Nieuws      Staatssecretaris gaat met botte bijl door zorgvuldig geplande zero emissiezones

Staatssecretaris gaat met botte bijl door zorgvuldig geplande zero emissiezones

Portretfoto Wietske de Lange
Wietske de Lange
Natuur & Milieu betreurt het besluit van het kabinet om met verschillende maatregelen de invoer van zero emissiezones voor stadslogistiek te vertragen. ‘De maatregelen maken de zones de komende tijd minder effectief. Met dit besluit laat het kabinet burgers, de voorbereide ondernemer en het klimaat in de kou staan’ vindt Natuur & Milieu. ‘Door nu, anderhalve maand voor de geplande invoer met dit besluit te komen, wordt de grote schare aan ondernemers die investeringen hebben gedaan benadeeld en is de luchtkwaliteit en het klimaat opnieuw het kind van de rekening.’
Illustratie Zero Emissie zones

De invoer van de zones is jarenlang zorgvuldig voorbereid met ondernemers en brancheorganisaties. Veertien grote gemeenten zouden per januari 2025 een uitstootvrije zone invoeren voor zakelijke bestelauto’s en vrachtwagens. Meer gemeenten zouden dit voorbeeld gaan volgen. ‘Staatsecretaris Jansen kiest nu voor symboolpolitiek en schijnoplossingen in plaats van maatregelen die ondernemers echt helpen hun vervoer toekomstbestendig te maken, zoals een financieringsgarantie vanuit de overheid of extra steun voor investering in een (licht) elektrisch voertuig’, zegt Nienke Onnen, mobiliteitsexpert bij Natuur & Milieu.

Aanpassingen
Het kabinet wil onder meer de overgangsregeling voor de minst vervuilende categorie diesel  bestelauto’s met een jaar verlengen. Daarnaast is het plan om boetes voor overtreding van de regels voor zero-emissiezones voor één jaar uit te stellen. Onnen: ‘Ondernemers zijn al lang op de hoogte van de nieuwe regels en er zijn in nauw overleg met de sector goed geïnformeerd. Dit zijn allemaal volstrekt onnodige uitstelmaatregelen, die ook nog eens de ondernemers en gemeenten die geïnvesteerd hebben in de invoering benadelen.’

Geen stabiel beleid
Natuur & Milieu benadrukt het belang van consistent en stabiel beleid: ‘Er lag een zorgvuldig uitgewerkt plan, inclusief overgangsregelingen voor ondernemers die moeite hebben met de overstap naar elektrische voertuigen. Deze regelingen, zoals subsidies en ontheffingen, zijn landelijk afgesproken. Veel gemeenten en ondernemers waren klaar om de stap te zetten. Koplopers lijden nu onder de achterblijvers. Samenwerking is daarnaast essentieel in de strijd tegen klimaatverandering en voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. Het kabinet moet gemeenten steunen in plaats van tegenwerken.’

Luchtkwaliteit & klimaatdoelen
Het doel van de zero emissiezones is het verbeteren van de luchtkwaliteit in steden en de aanpak van klimaatverandering. Met name voor mensen met luchtwegproblemen, maar ook kinderen en ouderen is de slechte luchtkwaliteit een probleem. Door vervuilende bestelauto’s en vrachtwagens te weren, wordt de luchtvervuiling in steden aangepakt. Daarnaast is het met name deze groep voertuigen die voor veel CO2-vervuiling zorgt. Invoer van deze zones is dus een belangrijke maatregel voor de volksgezondheid en het Nederlandse klimaatbeleid.

Natuur & Milieu
Natuur & Milieu is al jarenlang betrokken bij de ontwikkeling van de zero-emissiezones voor stadslogistiek en het beleid hierom heen. De organisatie deed onderzoek naar het gemeentelijk beleid, de voortgang en de communicatie hierover naar ondernemers en andere betrokkenen.

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter