De Week van De Rechtvaardige straat
De Week van De Rechtvaardige Straat (6 – 12 april) wordt georganiseerd door een coalitie van verschillende organisaties, waaronder Lab of Thought (initiatiefnemer), de Fietsersbond, de BAM, Fonds slachtofferhulp, Jantje Beton en Natuur & Milieu.
Met de verkiezing streeft De Rechtvaardige Straat ernaar het gesprek te voeren over de verschillende invalshoeken van een straat. De straat kunnen we bekijken vanuit het spelende kind, vanuit verkeersslachtoffers, vanuit fysieke en mentale gezondheid, vanuit ruimte delen, vanuit de natuur, vanuit ontmoeting of vanuit business modellen. Dat dit gesprek nodig is blijkt uit de meer dan 300 inzendingen waaruit de jury twee winnaars koos.
Meest rechtvaardige straat 2024
Aan de Maijweg in ‘s-Hertogenbosch is jarenlang gestreden voor meer leefbaarheid. Het was een straat waar ruim 30 jaar geleden de bussen nog door de straat reden en actie werd gevoerd in het kader van Stop de Kindermoord. Maar het is nu een plek waar je wil zijn. Er is nu veel groen, ruimte om te spelen en elkaar te ontmoeten aan de picknicktafel. Zo is de straat gezonder en groener geworden. De jury is onder de indruk van de vasthoudende inzet van bewoners. Door deze inzet is de straat weer rechtvaardig geworden.
Meest onrechtvaardige straat 2024
Van de Jan Haringstraat in Utrecht zijn er duizenden in Nederland. Een jaren ’30 straat waar in 100 jaar tijd vrijwel alle openbare ruimte voor de auto is geworden. Aan deze straat wonen gezinnen met jonge kinderen. Ook kinderen moeten veilig op straat kunnen spelen, lopen of fietsen. Wat de jury ziet aan de Haringstraat is dat de rechte weg uitnodigt om gas te geven, een kind dat tussen de geparkeerde auto’s vandaan komt kan geen kant op.
De straat heeft geen bomen en daar is ook geen ruimte meer voor door de overvloed aan auto’s. Als bewoners een stukje groen wil toevoegen dan gaan de tegels uit de stoep in plaats van uit de straat. Terwijl bomen en planten heel belangrijk zijn. Ze zorgen voor verkoeling tijdens hete zomers en voor schone lucht. Voor de veiligheid en leefbaarheid moeten we op dit soort plekken oplossingen samen met de bewoners en de gemeente.
Publieksprijs
Naast de juryprijs is er een publieksprijs. Deze werd gewonnen door het Noordeinde/Zuideinde in Roelofarendsveen (onrechtvaardig) en de Laan van Jetses in Wageningen (rechtvaardig). In Roelofarendsveen voerde een groep ouders de hele week actie voor meer rechtvaardigheid. Als onderdeel van de verkiezing zal de Rechtvaardige Straat de vier straten samenbrengen om van elkaar te leren en samen te werken aan meer rechtvaardige straten.
Nieuwe richtlijnen voor meer rechtvaardigheid
Natuur & Milieu werkt aan een nieuw beleidsconcept: een mobiliteitsscore. Op dit moment is er landelijk maar een richtlijn: dat is hoeveel parkeerplekken er bij een woning, kantoor of winkel moeten komen. Maar hoeveel ruimte krijgt de voetganger of de fietser? En is er wel genoeg openbaar vervoer in de buurt? Kunnen kinderen veilig alleen naar school lopen of fietsen? Hier zijn geen richtlijnen voor. Dat beteken in de praktijk dat deze mensen vaak vergeten worden. Wij willen ervoor zorgen dat dit verandert. Want iedereen heeft een stukje straat nodig.
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.