Ga terugHome      Nieuws      Plant the Future: meer plantaardig eten dankzij de supermarkt
Nieuws

Plant the Future: meer plantaardig eten dankzij de supermarkt

De ontwikkeling naar een meer plantaardig voedingspatroon is ingezet, maar er is meer nodig om dit tot het nieuwe normaal te maken. Dat werd duidelijk tijdens het allereerste Plant the Future-diner dat op 14 oktober werd georganiseerd door de Transitiecoalitie Voedsel. Als partner van deze coalitie was Natuur & Milieu hier ook aanwezig. Samen met onderzoeksstichting Questionmark gingen we het gesprek aan met supermarktprofessionals. Wij bespraken met hen wat supermarkten nodig hebben om bij te dragen aan de eiwittransitie waardoor we meer plantaardig gaan eten.
gedroogde peulvruchten en bonen

Om ons voedselsysteem toekomstbestendig te maken, moeten we ons voedingspatroon aanpassen. De hoeveelheid eiwitten die we eten, heeft veel klimaatimpact. Nu eten we namelijk vooral dierlijke eiwitten, zoals vlees, kaas en zuivel. In 2030 willen we dat Nederlandse meer plantaardige eiwitten zoals peulvruchten eten en minder dierlijke eiwitten. Een verhouding van 40/60 voor dierlijk/plantaardig is namelijk beter voor de natuur, het milieu én je gezondheid. Helaas doet de overheid er weinig aan om ons duurzamer te laten eten. Ondertussen groeit wel het aanbod van duurzamer voedsel, maar zonder beleid zullen we ons voedingspatroon niet echt aanpassen.

De rol van supermarkten
Supermarkten hebben in het Klimaatakkoord wel toegezegd dat zij mee zullen werken aan een afname van de dierlijke eiwitconsumptie en een toename van plantaardige eiwitten. Toch is dit nog weinig terug te zien in de maatregelen die zij nemen, zo bleek afgelopen jaar uit de Superlijst Groen, een onderzoek dat we deden in samenwerking met Questionmark. Een gemiste kans.

Zeventig procent van wat we dagelijks consumeren, komt namelijk uit de supermarkt. Supermarkten hebben daardoor veel invloed op wat wij in ons winkelmandje gooien en op tafel zetten. Dat doen zij met hun assortiment, de winkelinrichting en wekelijkse aanbiedingen. Ze hebben daardoor ook verschillende mogelijkheden tot hun beschikking om ons gezonder en duurzamer te laten eten, maar ze gebruiken die mogelijkheden nauwelijks. Zo kunnen zij stoppen met stuntprijzen op vlees, kleinere porties vlees aanbieden en het assortiment aanpassen, bijvoorbeeld door meer plantaardige kant-en-klaar-maaltijden aan te bieden, dan kant-en-klaar maaltijden met vlees.

Wij vroegen de supermarkten tijdens het diner wat ze nodig hebben om daar echt op in te zetten. Zij lopen daarbij nog tegen verschillende obstakels aan. Rob van Tilburg, hoofd Programma’s bij Natuur & Milieu: “Een aantal supermarkten hebben inmiddels stappen gezet richting meer plantaardige eiwitten. Initiatieven die dat durven, zijn enorm bemoedigend. Maar we moeten dat niet alleen willen doen. We moeten nu de handen ineenslaan, transparant zijn en de dilemma’s die we allemaal ervaren naar buiten durven tonen. Die dilemma’s moeten we samen met de politiek gaan oplossen.”

Over het Plant the Future-diner
Het Plant the Future-diner is een initiatief van Transitiecoalitie Voedsel in samenwerking met Nieuwspoort en Jonathan Karpathios van The Farm Kitchen en werd gesponsord door Schouten Europe B.V. Het diner vond plaats in Nieuwspoort tijdens de Dutch Food week op de Nationale Groente- en Fruitdag en vlak voor Wereldvoedseldag. Met het diner wilden de organisaties laten zien dat een meer plantaardig voedingspatroon, de gezonde, duurzame, goedkope en lekkere keuze kan zijn voor iedereen. De Transitiecoalitie Voedsel is een coalitie van Nederlandse koplopers in de wereld van landbouw, voedsel, natuur en gezondheid.

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter