Op 1 juli 2022 maakte het kabinet haar plannen voor rekeningrijden bekend. Het kabinet wil dat automobilisten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer die ze rijden, in plaats van het huidige vaste maandelijks bedrag, de wegenbelasting.
Natuur & Milieu is teleurgesteld in deze uitwerking. ‘Het principe van betalen naar gebruik juichen wij toe, maar dit plan houdt geen rekening met hoe schoon of vervuilend auto´s zijn, niet met de locatie waar ze rijden, noch met het tijdstip. Het maakt dus niks uit of je een vieze diesel rijdt of een elektrische auto. Dit is een stap achteruit,’ reageert Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu. ‘In de huidige wegenbelasting wordt dat onderscheid wél gemaakt. Met de enorme uitdaging die er ligt om klimaat- en stikstofdoelen te halen is dit echt een onbegrijpelijk besluit’, aldus Demmers.
Nederlandse wegen dreigen bovendien overvol te worden, daarvoor waarschuwde de ANWB notabene deze ochtend nog. Het autopark groeit en mensen pakken steeds vaker gelijktijdig de auto. Dus er is een grote noodzaak om meer belasting te betalen op drukke tijden en plaatsen om Nederland bereikbaar te houden. Ook grote gemeenten vragen hier nadrukkelijk om. Door een prijsprikkel te geven zal een deel van de reizigers kiezen voor een ander vervoermiddel, of een andere tijd. Dat verlaagt de milieubelasting en houdt de bereikbaarheid het beste op peil.
Demmers: ‘De minister kan het tij nog keren door nu in één klap de slimste route te kiezen en te gaan voor rekeningrijden waarin uitstoot een plek krijgt, maar waar ook betalen naar tijd en plaats in terugkomt. Er ligt al een voorstel waar naast Natuur & Milieu ook RAI, Bovag, VNA en ANWB achterstaan.’
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.