Ga terugHome      Nieuws      Nederlandse overheid loopt twee miljard aan luchtvaartbelasting mis
Nieuwsbericht

Overheid loopt twee miljard aan luchtvaartbelasting mis

Portretfoto Wietske de Lange
Wietske de Lange
De Nederlandse overheid liep vorig jaar 2 miljard euro aan inkomsten mis door belastingvoordelen voor de luchtvaartsector. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E). T&E voerde het onderzoek uit voor 31 Europese landen.
vliegtuig landt op schiphol

De Nederlandse overheid liep vorig jaar 2 miljard euro aan inkomsten mis door belastingvoordelen voor de luchtvaartsector. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E). T&E voerde het onderzoek uit voor 31 Europese landen. Deze landen liepen in totaal 34 miljard euro mis. Rob van Tilburg, directeur programma’s van Natuur & Milieu: ‘Deze vrijstellingen kosten de schatkist 5,5 miljoen euro per dag. Geld dat het kabinet had kunnen investeren in zaken die in het belang zijn van alle Nederlanders.’

Transport & Environment zet in dit onderzoek de werkelijke belastinginkomsten af tegen de belasting die de overheid had kúnnen innen als vliegen vergelijkbaar met andere sectoren was belast. Deze oneerlijke situatie heeft verschillende oorzaken. Nederland heft geen belasting op kerosine en kiest voor een lage ticketbelasting (26,43 euro per ticket), onafhankelijk van hoe ver de vlucht is. Luchtvaartbedrijven hoeven alleen te betalen voor de CO2-uitstoot die ze binnen Europa veroorzaken. Intercontinentale vluchten zijn vrijgesteld van CO2-beprijzing, terwijl die vluchten juist heel vervuilend zijn. Tot slot wordt er geen BTW geïnd op tickets. Als de overheid niet ingrijpt en de luchtvaartsector groeit weer terug naar het niveau van voor corona, dan loopt het misgelopen belastingbedrag in 2025 zelfs op naar zo’n 2,4 miljard euro.

Overzicht misgelopen belastingen op luchtvaart

Stoppen met voorkeursbehandeling
Van Tilburg wijst erop dat de luchtvaartsector al decennialang van allerlei belastingvoordelen geniet: “Voordelen die zelfs voor andere vervoerssectoren niet gelden. Denk aan het openbaar vervoer en internationale treinen. Dat is heel onwenselijk, helemaal als je kijkt hoeveel klimaatschade en overlast de luchtvaart veroorzaakt.” Een kleine groep veelvliegers profiteert van de vrijstelling van belastingen. Natuur & Milieu pleit voor het stoppen van deze voorkeursbehandeling.

Luchtvaart eerlijk gaan belasten
Het onderzoek laat ook zien dat door hogere belastingen de prijzen van vliegtickets omhoog gaan. Hogere belastingen kunnen hierdoor zorgen dat er minder gevlogen wordt en de CO2-uitstoot omlaag gaat. Natuur & Milieu vraagt samen met  Milieudefensie het kabinet om werk te maken van een hogere en gedifferentieerde ticketbelasting (hoe verder de vlucht, hoe hoger), die ook geldt voor overstappassagiers en vracht. Nederland heeft een lage ticketbelasting in vergelijking met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De belasting zou hoger moeten zijn voor vluchten over lange afstanden, die veel vervuilender zijn dan korte vluchten. Het zou ook eerlijk zijn de belastingvrijstelling voor vrachtvluchten af te schaffen en BTW over tickets te gaan heffen.

Deze vrijstellingen kosten de schatkist 5,5 miljoen euro per dag. Geld dat het kabinet had kunnen investeren in zaken die in het belang zijn van alle Nederlanders.

Portretfoto Rob van Tilburg
Rob van Tilburg
Directeur Programma's

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter