‘Het kabinet heeft jaren gebroed op een plan dat moest laten zien hoe de luchtvaart zich de komende dertig jaar kan ontwikkelen in balans met veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Deze balans is in de plannen alsnog ver te zoeken. Klimaat, natuur en welzijn komen op de laatste plaats en het blijft vaak bij loze woorden. Mensen accepteren dit niet langer en sturen de minister en masse terug naar de tekentafel’, aldus Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu.
Zienswijze
De organisaties hebben een Zienswijze geschreven waarin ze bezwaar maken en alternatieve voorstellen doen. Er moeten strenge geluidsnormen gesteld en gehandhaafd worden, de sector moet zich houden aan de klimaatdoelstellingen uit het Parijsakkoord en de sector moet, net als andere sectoren, belasting gaan betalen. Ook moeten alle vliegvelden een natuurvergunning aanvragen en gaat vliegveld Lelystad niet open. Het is daarbij onvermijdelijk dat het aantal vluchten structureel afneemt in plaats van toeneemt. Dat is ook goed mogelijk, door bijvoorbeeld een groot aantal vluchten te vervangen door de trein. Meer dan een derde van alle vluchten is onder de 1.000 kilometer, en dus zijn dit soort duurzame alternatieven binnen handbereik.
Deelnemende organisaties
De zienswijze is onderschreven door de volgende organisaties: Natuur & Milieu, Greenpeace, de Natuur en Milieufederaties , Milieudefensie, Natuurmonumenten, Vogelbescherming, Schiphol Watch, Jonge Klimaatbeweging en Waddenvereniging en Grootouders voor het Klimaat. De gezamenlijke achterban van deze organisaties representeert meer dan een miljoen Nederlanders die allen op hun eigen manier geraakt worden door de beleidsplannen voor de luchtvaart.
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.