Eindelijk komt er een stop op de ongebreidelde groei van Schiphol. Een historisch moment vindt Natuur & Milieu. Schiphol overschrijdt al jarenlang de grenzen van het klimaat, de natuur en de volksgezondheid. En voor het eerst zegt het kabinet nu luid en duidelijk dat de luchtvaart niet anders kan dan krimpen. De luchthaven moet het aantal vluchten terugbrengen naar 440.00 per jaar.
Natuur & Milieu benadrukt echter wel dat dit besluit geenszins voldoende is voor de grote verduurzamingsopgave waar Schiphol voor staat. ‘De klimaatimpact van deze sector is 15% van de totale Nederlandse economie. 60.000 vluchten is een heel welkom beginnetje, maar zien wij nadrukkelijk wel als de állereerste halte op weg naar Parijs’.
Luchthaven voor overstappers
Natuur & Milieu onderstreept het belang van een goed doordacht plan om de luchthaven binnen de grenzen van het Parijsakkoord te krijgen. De grote vraag is of Nederland een luchthaven nodig heeft waar 40% van de passagiers uit overstappers bestaat. Met vluchten waarop 90% van de passagiers overstappers zijn. Het huidige hub-model spekt de kas van luchtvaartbedrijven, maar laat de Nederlandse samenleving met alle overlast, stikstof en klimaatschade achter. Ook een kleiner Schiphol kan de Nederlandse zakenreizigers en vakantiegangers prima bedienen.
CO2-plafond
De milieuorganisatie pleit voor een snelle invoering van het CO2-plafond voor alle Nederlandse luchthavens zoals in het regeerakkoord staat. Dit plafond zorgt ervoor dat de luchtvaart duidelijke klimaatdoelen heeft en zich hier ook aan moet gaan houden. ‘Het is toch eigenlijk van de gekke dat er alleen voor deze sector nog steeds geen wettelijk vastgelegde klimaatdoelen zijn. We ondervinden in deze tijd allemaal hoe belangrijk het is dat we de klimaatcrisis en de stikstofcrisis gezamenlijk oplossen, waarbij ieder bedrijf en sector zijn aandeel neemt’, aldus Natuur & Milieu.
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.