Treinkaartjes boeken moet overzichtelijker en makkelijker worden, en reizigers moeten het aanbod van verschillende vervoerders beter kunnen vergelijken, adviseert de raad. Met die maatregelen kunnen reizigers op korte termijn worden verleid in de trein te stappen in plaats van het vliegtuig. Voor de wat langere termijn moet het kabinet ervoor zorgen dat meer nieuwe internationale vervoerders zich in de Nederlandse markt gaan mengen. Nederland zou bepaalde partijen bij aanbestedingen zelfs kunnen voortrekken, in samenwerking met buurlanden.
Van vliegen naar treinen
Maar liefst 70% van de vluchten vanaf Schiphol heeft een Europese bestemming (KIM 2018). Binnen tien jaar tijd zouden 3,7 miljoen reizen per jaar met de trein in plaats van het vliegtuig kunnen worden uitgevoerd. De raad geeft in haar advies aan wat Nederland zelf kan doen om reistijd, aanbod en frequentie van treinreizen te verbeteren.
Eerlijke prijs voor een ticket
Natuur & Milieu voegt daaraan toe dat de trein niet concurrerend kan worden met het vliegtuig als we vliegen niet eerlijk gaan belasten. Dat betekent btw op een vliegticket en belasting op kerosine. Het kabinet koerst nu op op een tickettaks van 7 euro, maar dat is veel te weinig, vindt ook een groot aantal partijen in de Tweede Kamer. Minister Van Nieuwenhuizen geeft in haar luchtvaartnota aan dat reizen per trein de voorkeur moet krijgen op vliegen op korte afstanden. Met dit advies van de raad ligt de minister niets meer in de weg om de daad bij het woord te voegen.
Europees jaar van de trein
Volgend jaar is het Europese jaar van de trein. Een uitgelezen moment voor Nederland om samen met onze buurlanden met een gezamenlijk groeiplan te komen voor de internationale trein in Europa.
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.