Terug naar overzicht

Interview: "Zakelijk vliegen is niet meer van deze tijd"

Goed voor het klimaat dus, die enorme daling van het aantal zakelijke vliegkilometers tijdens de coronacrisis. Maar blijft dit in de toekomst zo? Als het aan Arcadis ligt wel. Wij spraken met Elske de Jong, manager Duurzame Bedrijfsvoering, over het mobiliteitsbeleid bij Arcadis.
Annemijn Pasman
Annemijn Pasman
 • 
Interview
vliegtuig zonder passagiers

Er waren tijden waarin medewerkers voor een workshop even op en neer vlogen naar Amerika. Komen die tijden weer terug? Inmiddels weten we dat vliegen een negatieve impact heeft op het milieu. Er komt niet alleen veel CO2 vrij bij het verbranden van kerosine, maar ook andere emissies en fysieke verstoringen. Deze zogeheten non-CO2-effecten zorgen ervoor dat vliegen wel drie keer zo schadelijk is al we dachten.

Helft minder vliegkilometers in 2025
Elskes werkgever Arcadis opereert als advies- en ingenieursbureau in ongeveer zeventig landen. Overal waar er iets verandert in de leefomgeving werken collega’s aan duurzame plannen en ontwerpen. In de eigen bedrijfsvoering willen ze het goede voorbeeld geven met als ambitie ‘Net Zero 2030’. Arcadis heeft een heel concreet doel als het gaat om duurzame mobiliteit, namelijk: vijftig procent minder vliegkilometers in 2025 ten opzichte van 2019 (pre-corona).

Elske: “Op dit moment is het zakelijk reizen nog niet echt terug op gang gekomen. In vergelijking tot 2019 vliegt Arcadis nu ruim negentig procent minder. Corona heeft eraan bijgedragen dat iedereen voelt dat minder vliegen haalbaar is, want als er iets duidelijk is geworden in de afgelopen twee coronajaren, is dat internationaal zaken doen heel effectief kan op afstand.”

Nu reisbeperkingen steeds meer worden opgeheven is het tijd om deze les te verankeren in beleid. Want als we het nu niet doen, vindt Arcadis, hoe kunnen ze dan hun eigen doel halen van nul uitstoot in 2030 voor Arcadis Nederland en voldoen aan de Europese klimaatdoelen?

Hoe zien zakelijke ontmoetingen eruit?
Elske: “Het belangrijkste uitgangspunt bij Arcadis is: ‘virtual first’. De medewerker kan eerst de afweging maken: kan deze ontmoeting online plaatsvinden? Als het nodig is om elkaar in real life te ontmoeten, dan is de volgende afweging: kan ik meerdere ontmoetingen bundelen in deze reis? Je kunt het aantal reisbewegingen naar beneden brengen door een ontmoeting met een klant, het werken aan een project en een ontmoeting met lokale collega’s te bundelen in één reis. In plaats van drie keer op en neer, maak je één reis van bijvoorbeeld een week. Deze twee afwegingen hebben samen een enorme impact.”

Is het echt nodig om elkaar fysiek te ontmoeten dan is de trein bij Arcadis het standaard vervoersmiddel voor reizen onder de 700 kilometer. Geholpen door steeds betere verbindingen en een 1e klas zitplaats vinden medewerkers de trein een prettig vervoersmiddel. Voor langere afstanden vliegt Arcadis waar mogelijk met een directe vlucht om extra uitstoot met stijgen en dalen te vermijden. Ook investeert het bedrijf in het Sustainable Aviation Fuel (SAF)–programma van KLM.

Elske: “De milieu-impact van vliegen is groot. Aan de start van een project gaan we met onze klanten het gesprek aan over duurzame ambities en de invulling van het project. Vaak kan dat met expertise vanuit onze lokale kantoren. Wanneer er specifieke expertise nodig is, zoeken we naar een goede balans tussen fysieke en online ontmoetingen”.

Balans werk en privé
Elske: “Veel medewerkers geven aan de fijne werk-privé-balans van de afgelopen twee jaar te willen behouden. Reizen geeft energie door het ontmoeten van je klant en het ontdekken van nieuwe culturen, maar reizen kost ook energie door het tijdsverschil en lange vluchten. Door in plaats van drie korte reizen, één langere reis te maken waarbij je meerdere klanten, collega’s en een congres bezoekt, is er meer ruimte voor een goede balans tussen werk en privé. Er worden in de toekomst interne communicatiecampagnes opgezet om het duurzame mobiliteitsbeleid onder de aandacht te brengen bij iedereen.”

 

 

Contactpersonen

Neem contact met ons op

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij onze persvoorlichters.