Gemeenten zouden volgens de meeste respondenten het gebruik van deelauto’s het beste kunnen stimuleren door het gebruik van deelauto’s goedkoper te maken en het aanbod en de spreiding te verbeteren. Beleidsmaatregelen die zij het meest steunen zijn hogere parkeertarieven, het beperken van parkeervergunningen en het invoeren van zero-emissiezones.
Lokale politiek
Rob van Tilburg, directeur Programma’s bij Natuur & Milieu: “De lokale politiek is nu aan zet. Bewoners vinden het tijd voor deelmobiliteit. Dus gemeenten, breid het aanbod van deelmobiliteit uit en maak het goedkoper, verminder het aantal parkeerplaatsen ten gunste van meer groen en voer zones in waar personenauto’s alleen emissievrij mogen rijden. Een autoluwe stad heeft alleen maar voordelen: het is beter voor de mensen, beter voor het klimaat en milieu en het is beter voor de winkels. Voor bewoners valt er tijdens de gemeenteraadsverkiezing op woensdag 16 maart wel degelijk iets te kiezen. Kies voor een partij die oog heeft voor een schone leefomgeving en de hoeveelheid ruimte die auto’s innemen.”
Voor de veertig (middel-)grote gemeenten van Nederland hebben we de belangrijkste cijfers van de gemeente rondom deelmobiliteit in kaart gebracht. Nieuwsgierig naar de cijfers van jouw gemeente? Voor elk van de G40-gemeentes kun je op onze website een pamflet downloaden.[/actblock]
Schonere lucht en meer ruimte voor groen
Nederlanders overwegen een deelauto te gebruiken omdat het minder belastend is voor het milieu, beter is voor de luchtkwaliteit en meer ruimte voor groen oplevert. Bijna zestig procent staat achter het idee van minder parkeerplaatsen ten gunste van groen en deelauto’s. Zestig procent is ook bereid de auto te laten staan en te reizen met een milieuvriendelijker alternatief, zoals het ov of de fiets. 1 op de 3 Nederlanders is bereid extra te betalen voor vervoer als dat milieuvriendelijker is. Voor zeventig procent is een elektrische deelauto de ideale deelauto.
Karina Tiekstra, CEO van MyWheels: “Het onderzoek bevestigt wat wij de afgelopen twee jaar als trend hebben waargenomen. Door de hogere beschikbaarheid van deelauto’s neemt de bekendheid van en interesse in autodelen toe. Zelfs ten koste van de privéauto. Het lijkt erop dat de dominantie van de (eigen) auto op zijn retour is. De rol van de gemeente om deze trend door te laten zetten, is niet te onderschatten. Wij zijn blij met het duidelijke signaal dat wordt afgegeven door de inwoners van Nederland in het onderzoek. Het is tijd om ruimte terug te geven aan de bewoners zonder mobiliteit in te leveren. De deelauto is een prima alternatief, maar dat kan nog steeds het zetje gebruiken van de gemeenten.”
Zowel positieve, als negatieve associaties
Respondenten die al eerder gebruik hebben gemaakt van een deelauto noemen als belangrijkste voordelen vooral de snelheid ten opzichte van openbaar vervoer, de lagere prijs en het gemak. 86 procent van de Nederlanders kent het begrip deelauto’s. Het begrip roept zowel positieve (38 procent), als negatieve associaties (39 procent) op. Positieve associaties zijn het gemak, de milieuvriendelijkheid en de aanbieders terwijl de prijs, beschikbaarheid en gebruiksongemakken negatieve associaties zijn. Driekwart (76 procent) geeft aan tenminste één aanbieder van deelauto’s te kennen. Al is het alleen van naam. Het representatieve online onderzoek heeft plaatsgevonden tussen 7 en 22 februari 2022 onder 2.069 respondenten die wonen in stedelijk gebied.
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.