Ga terugHome      Nieuws      “CO2-uitstoot moet net zo belangrijk zijn als omzet- en winstcijfers”
Interview

"CO2-uitstoot moet net zo belangrijk zijn als omzet- en winstcijfers"

Portretfoto Dieuwertje Penders
Dieuwertje Penders
Natuur & Milieu ging in gesprek met Wineke Haagsma, directeur corporate sustainability bij PwC, over hoe haar organisatie nieuwe werk- en reisgewoontes vasthoudt.
zakelijk fietsen

Na twee jaar coronacrisis kijken veel bedrijven op een heel andere manier naar zakelijk reizen. We zijn gewend geraakt aan online vergaderen, met als gevolg dat het aantal vliegkilometers dat bedrijven maakt drastisch is afgenomen. Een groot aantal bedrijven wil deze nieuwe werk- en reisgewoontes graag gedeeltelijk vasthouden. Zo ook het internationale accountancy- en advieskantoor PwC.

Klimaatdoelen
‘PwC heeft zich verbonden aan het Klimaatakkoord van Parijs. Dat betekent dat de CO2-uitstoot van de hele internationale PwC-familie in 2030 gehalveerd moet zijn ten opzichte van 2019. De uitstoot die overblijft willen we compenseren , zodat we in 2030 ‘netto-nul’ zijn. De CO2-uitstoot van PwC Nederland wordt voor 90% veroorzaakt door mobiliteit, waarbij de helft van alle uitstoot afkomstig is van zakelijke vluchten. Daar zit dus een enorm potentieel voor ons om te verduurzamen. Met de ervaringen van de Coronacrisis vers in het geheugen weten we ook dat dit kan. We willen niet meer terug naar het oude normaal en onze mobiliteit blijvend verminderen, in ieder geval met 25%, maar we streven naar 50% minder kilometers in 2030.’

Beschermen van je eigen waarden
‘Onze purpose is het oplossen van belangrijke problemen. Door intensief te vliegen verergeren we één van de grootste problemen van deze tijd, de klimaatcrisis. Het is dus voor PwC niet een vraag of we met duurzaamheid aan de slag moeten, maar een voorwaarde om ons werk te kunnen en mogen doen. Door in te zetten op duurzaamheid en onze klimaatvoetafdruk te verkleinen werken we mee aan de oplossing, we laten zien dat het kan en daarmee vergroten we onze geloofwaardigheid en relevantie op langere termijn.

Minder, efficiënter en duurzamer
‘De eerste vraag die we ons stellen: is het noodzakelijk om het vliegtuig te nemen, of kun je de afspraak ook online organiseren. Als je toch reist, neem dan de auto of de trein. Vliegen is de laatste optie. Met het vliegtuig naar Parijs of Frankfurt is in ons bedrijf not done. En voor iedere vlucht heb je goedkeuring nodig van een leidinggevende. Wie toch vliegt, moedigen we aan internationale bezoeken slim te combineren of bijvoorbeeld met minder collega’s te gaan. PwC boekt alleen directe vluchten, tenzij een tussenstop resulteert in een lagere CO2 uitstoot. Bij lange vluchten kan dit nog wel eens voorkomen. De focus ligt op directe vluchten om zo de extra CO2-uitstoot die stijgen en landen veroorzaakt te verminderen. Ook vragen we collega’s zoveel mogelijk economy class te vliegen. Wie business class vliegt, stoot ongeveer drie keer meer CO2 uit.

Investeren in innovaties
Sinds dit jaar  is PwC overgestapt op 100% Sustainable Aviation Fuel. Voor alle vliegkilometers die we maken, kopen we een evenredige hoeveelheid biobrandstoffen in. Zo vliegen we dus al onze kilometers op biobrandstof. Omdat er niet voldoende biobrandstoffen zijn om de hele luchtvaart mee te verduurzamen, investeren we ook in onderzoeksprogramma’s voor de productie van synthetische kerosine. Daarnaast hebben we een interne CO2-prijs: voor iedere ton die we uitstoten investeren we honderd euro in reductie maatregelen, compensatie en innovatie. Denk aan donaties voor een elektrisch vliegtuig of laadinfrastructuur op vliegvelden.’

App met CO2-voetafdruk
‘Verduurzaming begint met weten hoeveel CO2 je uitstoot en waardoor dat komt. Daarvoor ontwikkelden we de Environmental Footprint Insights app. Het is net zo belangrijk om niet-financiële informatie, zoals bijvoorbeeld CO2-uitstoot inzichtelijk te krijgen en te bespreken, als bedrijfsresultaten in de vorm van omzet en winst. In deze app zien collega’s informatie rondom hun mobiliteitskeuzes bij. De app becijfert de CO2-uitstoot, de interne CO2 prijs, en geeft aan hoeveel bomen er nodig zijn om jouw mobiliteit te compenseren. Voor jou persoonlijk, per project, per klant en voor de hele organisatie.’

Bedrijfsketen
‘Mensen zijn enthousiast over de app. Vooral jonge mensen laten me weten hoe belangrijk dit voor hen is.  Onze klanten vragen ook steeds vaker wat de CO2-uitstoot is van een opdracht en we gaan met hen in gesprek om deze zo klein mogelijk te maken. De noodzaak van CO2-rapportages én het kritische gesprek erover neemt in de hele bedrijfsketen toe. Nu focussen we met zijn allen sterk op het klimaat. Maar eigenlijk zou je nog veel breder moeten gaan kijken. Welke gevolgen hebben de activiteiten van jouw organisatie op natuur bijvoorbeeld. Ook daarover zou je informatie paraat moeten hebben én mee laten wegen in de keuzes die je maakt.’

Persoonlijke klimaatvoetafdruk
‘Het wordt steeds normaler om bedrijven aan te spreken op hun CO2-uitstoot. Dat is goed nieuws. Ik zou het mooi vinden als mensen zich ook gaan verdiepen in hun eigen klimaatvoetafdruk. Stel je die kritische vragen ook aan jezelf? Hoe ziet jouw persoonlijke voetafdruk eruit en wat kun je doen om je uitstoot te verminderen of te compenseren? Hoe woon, leef, reis je, en kan dat ook groener? Natuurlijk gaat het bij bedrijven om een veel grotere schaal, maar het principe dat eronder ligt en de vragen die erbij stelt verschillen niet veel elkaar.’

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter