
In 2027 treedt ETS-2 in werking, het nieuwe Europese emissiehandelssysteem voor de gebouwde omgeving en transport. Vanaf dan moeten ook brandstofleveranciers CO2-rechten kopen. Dit om de CO2-uitstoot van het wegvervoer terug te dringen. Door ETS-2 gaan automobilisten naar verwachting 11 tot 13 cent extra betalen voor brandstof. Zo’n driekwart van de ETS-2-inkomsten gaat rechtstreeks de Nederlandse schatkist in.
Het kabinet is van plan om hiermee de gaten in de begroting te dichten. Vanaf 2027 gaat het om 1 tot 1,5 miljard euro per jaar. Dat is echter tegen de bedoeling van deze ETS-2-regeling. Dit geld moet gebruikt worden voor het stimuleren van schoon vervoer – zoals stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s en het uitbreiden van goede laadinfrastructuur.
Met ETS-2 sparen we voor investeringen in duurzaam vervoer, maar dit kabinet rooft deze spaarpot leeg en geeft mensen geen kansen om het anders te te gaan doen.
Investeer in schoon vervoer
Natuur & Milieu, de ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en de VNA maken zich hierover zorgen en roepen de politiek op om in actie te komen. “Het geld uit opbrengsten van deze CO2-heffing is niet bedoeld om de gaten in de begroting te dichten. Het zou goed zijn als kabinet én de Tweede Kamer de handen ineenslaan en dit alsnog goed regelen: betaal verdere verduurzaming van mobiliteit van het geld dat daarvoor bedoeld is. En zorg dat mensen met een krappere beurs – die volop meebetalen aan deze heffing – ook mee kunnen doen. Dat begint met een debat over de besteding van de ETS-2-gelden in de Tweede Kamer.”
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

