Ga terugHome      Nieuws      “Behoud gewichtscorrectie in motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s”
Nieuwsbericht

"Behoud gewichtscorrectie in motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s"

Portretfoto Wietske de Lange
Wietske de Lange
Het kabinet wil snijden in de voorgenomen compensatie van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor het extra accugewicht in schone elektrische auto’s, zo blijkt uit de Prinsjesdagstukken. Niet de benodigde 40 procent, maar slechts 25 procent mag van het voertuiggewicht worden afgetrokken en de correctie stopt ook nog eens een jaar eerder. Dit is een onaangename verrassing voor burgers en bedrijven en niet goed voor de ontwikkeling van de verduurzaming van het wagenpark.
Druk knooppunt op Nederlandse snelweg. van boven gefotografeerd

De volledige MRB-compensatie tot en met 2030 was namelijk al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer en de percentages waren zelfs al bekend. Op basis daarvan zijn investeringen en bestellingen gedaan. ‘De draai van het kabinet confronteert de consument nu met onverwachte extra kosten. Dit tast het vertrouwen in de overheid aan’, stelt Natuur & Milieu samen met de ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en VNA, in een reactie.

De organisaties zijn stomverbaasd over de draai van het kabinet en de veel lagere gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Ze vinden dat de nu aangekondigde ingreep moet worden teruggedraaid en de beloofde 40 procent gewichtscorrectie alsnog moet worden ingevoerd. ‘Zo niet, dan zal de overgang naar elektrisch vervoer vertragen en is de kans groot dat elektrisch rijden duurder wordt dan fossiel rijden. En dat terwijl elektrische auto’s goed zijn voor klimaat (CO2), gezondheid (minder fijnstof) en milieu (stikstof)’.

Geld voor verduurzaming ís er

Mocht er onverwacht minder belasting binnenkomen door hogere verkoop van elektrische auto’s, dan kan dit bijvoorbeeld gedekt worden door inkomsten uit het nieuwe Europese systeem voor emissierechten (ETS-2). Vanaf 2027 krijgt de Nederlandse overheid hieruit jaarlijks ongeveer één à anderhalf miljard euro aan opbrengsten, tot opgeteld vijf miljard tot en met 2030. Dit komt doordat brandstofleveranciers gaan betalen voor hun CO2-uitstoot, wat naar verwachting wordt doorberekend aan de pomp. Het kabinet wil deze inkomsten naar de algemene middelen laten vloeien, in plaats van aanwenden voor verduurzaming van de mobiliteitssector. Europa heeft echter als uitgangspunt dat dit geld gebruikt wordt voor verduurzaming van vervoer.

Jojobeleid

In het regeerprogramma van het kabinet is een hervorming van autobelastingen aangekondigd. Die is hard nodig om dit jojobeleid, waarbij jaarlijks aan de knoppen wordt gedraaid om gaten in de begroting te dichten, te stoppen. Investeren in de vergroening van autorijden is een maatschappelijke investering om duurzame mobiliteit voor iedereen betaalbaar te houden. Het wordt hoog tijd dat dit ook in het beleid tot uitdrukking gaat komen.

ANWB, BOVAG, , RAI Vereniging, VNA en Natuur & Milieu vormen samen de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen.

Persvoorlichters

Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.

dieuwertje penders
Dieuwertje Penders Persvoorlichter
wietske de lange
Wietske de Lange Persvoorlichter