Natuur & Milieu kent de Autodeel Awards dit jaar voor de vijfde keer toe, in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘We laten jaarlijks zien waar de grootste stappen worden gezet in duurzame deelmobiliteit. Autodelen leidt tot minder autobezit, mensen rijden minder korte ritten, het vervangt privé autobezit en heeft grote milieuvoordelen. Het is voor de gebruiker ook goedkoper dan een eigen auto ’, aldus Rob van Tilburg, directeur programma’s van Natuur & Milieu. Het aandeel elektrische privé-personenauto’s in Nederland is 2%. Van de deelauto’s is inmiddels 6% elektrisch. Van Tilburg: ‘Dankzij autodelen kunnen mensen nu dus ook nog eens makkelijker kennismaken met elektrisch rijden.’
Amsterdam
De gemeente Amsterdam geeft zelf het goede voorbeeld door het eigen wagenpark te delen en verstrekt bijvoorbeeld subsidies voor deelauto-abonnementen aan stadspashouders. De stad stimuleert het aanbieden van deelauto’s door een relatief laag aantal parkeerplaatsen per huishouden, er wordt gewerkt aan een autoluwe stad en aan strenge uitstooteisen. Afgelopen jaar werd er ook gestart met een nieuwe autodeelvergunning, waarmee deelauto’s binnen een bepaald vergunningsgebied geparkeerd en aangeboden kunnen worden. De samenwerking met aanbieders van autodelen is verbeterd en mede hierdoor staat Amsterdam nu met stip bovenaan door de successen van dit jaar.
Autodelen in de provincie in het zonnetje: Schouwen Duivenland
In de gemeente Schouwen-Duiveland is een aantal elektrische auto’s overdag beschikbaar voor dienstreizen en ’s avonds en in het weekend kunnen inwoners van dorpskernen deze gebruiken.
De gemeente verving privéparkeerplaatsen afgelopen jaar voor parkeerplaatsen voor deelauto’s en plaatste laadpalen. Dit zorgt voor voldoende afname van de deelauto’s. Dit is als grote plattelandsgemeente een uitdaging vanwege het ontbreken van grote gebruikersaantallen. Ook combineert de gemeente autodelen met sociaal vervoer, waarbij vrijwilligers zorgen voor mobiliteit van kwetsbare inwoners.
Het beste initiatief voor autodelen
MADE ofwel MyWheels & Amsterdam Delen Elektrisch stimuleerde dit jaar autodelen tijdens de coronamaatregelen door tarieven te verlagen en biedt elektrisch autodelen voordeliger aan ten opzichte van rijden op benzine. Het aandeel elektrische deelauto’s van MyWheels in Amsterdam is gegroeid tot 60%. Dit is belangrijk voor het stimuleren van duurzame mobiliteit op hernieuwbare energie. Bij MyWheels hoeven de elektrische auto’s niet naar een vaste laadpaal worden teruggebracht, maar mogen ze op elke gewenste plek in een zogenaamde ‘buurtzone’ worden geparkeerd. Om deze redenen wint het project MADE van MyWheels de Autodeel Award 2020 in de categorie ‘beste initiatief’.
Autodelen in Nederland
In 2020 maakten 730.000 mensen gebruik van een deelauto, maakte CROW onlangs bekend. Hiermee werd de doelstelling van de Green Deal Autodelen II van 2018 ruimschoots gehaald. De doelstelling van het aantal deelauto’s van de Green Deal Autodelen II loopt nog wel achter, op dit moment rijden 64.000 van de voorgenomen 100.000 deelauto’s in Nederland rond. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met CROW en Rijkswaterstaat het afgelopen jaar een toolkit ontwikkeld om gemeenten en iedereen die bij een gemeente met autodelen aan de slag gaat, praktische kennis te verschaffen.
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.