Het plan van het kabinet met Lelystad
Met de geplande uitbreidingen zal Lelystad Airport de nieuwe vakantieluchthaven van Nederland worden. Het vliegveld kan hiermee vliegverkeer van Schiphol overnemen, waardoor er op Schiphol meer ruimte komt voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten. Van het kabinet mag zelfs het aantal vliegbewegingen op Schiphol verhoogd worden van 500.000 naar 540.000 per jaar.
Wat vergeten wordt, is dat vliegen een van de meest vervuilende manieren van transport is. Vliegtuigen stoten enorme hoeveelheden CO2 en andere broeikasgassen uit. Om de klimaatdoelen te halen en ons klimaat te redden moeten we CO2 gaan reduceren. Wij vinden het dan ook onvoorstelbaar dat Lelystad Airport zou mogen openen.
Schiphol: de overstap-luchthaven
Er zijn te weinig Nederlanders om een dagelijkse vlucht naar China te vullen. Daarom hebben we ook passagiers uit bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en België nodig die op Schiphol overstappen. Hierdoor zijn bijna 40 procent van de reizigers op Schiphol transferpassagiers. Hoe meer verre bestemmingen om te vullen, hoe meer overstappers we nodig hebben. Voor al deze overstappers moeten vluchten worden geregeld, waardoor er minder ruimte is voor vakantievluchten naar Málaga of Kreta. Om dit overstap-netwerk op Schiphol te beschermen, wil het kabinet Lelystad als overloop laten fungeren. De minister moedigt de opening van Lelystad Airport aan, omdat de groei van luchtvaart belangrijk zou zijn voor onze economie. Echter werd uit eerder onderzoek al duidelijk dat groei van de luchtvaart helemaal niet nodig is om onze welvaart te behouden.
Waarom mag Lelystad Airport niet open?
Volgens de minister draagt groei van de luchtvaart bij aan onze economie, maar de gevolgen van de opening van Lelystad Airport op mens en milieu worden veelal achterwege gelaten. Dit is waarom de opening van Lelystad in geen enkel scenario door mag gaan:
- Vliegen heeft een enorme impact op het klimaat, een nieuwe luchthaven betekent meer CO2-uitstoot. Om de Parijs doelen te halen moet de uitstoot juist omlaag. Het halen van de klimaatdoelen en de opening van Lelystad gaan niet samen.
- De luchtvaart zorgt ook voor neerslag van stikstof, dat is slecht voor de natuur en biodiversiteit. Dit is extra schadelijk omdat Lelystad Airport dicht bij kwetsbare natuurgebieden ligt zoals de Veluwe.
- Er is geen plek in het luchtruim voor vliegtuigen vanaf Lelystad. Daarom wordt er laag gevlogen, met enorme geluidsoverlast en gezondheidseffecten voor omwonenden in een groot gebied als gevolg.
Hoe moet de toekomst van de luchtvaart er dan uitzien?
Allereerst moet er veel minder gevlogen worden op bestemmingen binnen 750 km. Op dit moment gaan ruim één op de drie vliegtuigen naar een bestemming die niet meer dan 750 km van de luchthaven vandaan ligt. Dit zijn bijvoorbeeld plaatsen als Londen, Parijs en Kopenhagen. Wanneer iedereen voor deze bestemmingen met de trein reist in plaats van het vliegtuig, scheelt dit 200.000 vluchten op Schiphol. Daarom moet er vol ingezet worden op alternatieven als de trein en de bus. Wanneer deze alternatieven sneller en goedkoper worden, zijn deze kortere vluchten helemaal niet meer nodig.
Om de alternatieven voor vliegen aantrekkelijker te maken, moet er een eerlijke prijs komen voor vliegtickets. Op de eerste plaats moet er belasting geheven worden op zowel kerosine als het vliegticket zelf. Momenteel wordt op beide geen belasting geheven, waardoor de prijzen van vliegtickets kunstmatig laag zijn. Over treintickets en de brandstof van je auto betaal je wel belasting, dus waarom niet voor je vliegticket? Verder vinden wij dat de milieuschade van vliegen ook moet terug komen in de prijs. Denk hierbij aan externe milieukosten in de vorm van klimaatverandering, luchtvervuiling en geluidsoverlast. De luchtvaart is enorm belastend voor ons milieu en daarom is het meer dan logisch dat dit terug te zien is in de prijs. Als deze drie punten worden opgenomen in de prijs, zal de prijs van een vliegticket 63% hoger liggen. Zodra vliegen duurder wordt, zullen de alternatieven ook veel beter kunnen concurreren met de luchtvaart. Mensen zullen dan sneller geneigd zijn om voor de milieuvriendelijkere alternatieven, zoals de trein te kiezen.
Tot slot zien wij in de toekomst het aantal zakelijke vluchten flink omlaag gaan. 24 bedrijven hebben al toegezegd om beleid door te voeren op het verduurzamen van het eigen zakelijke vliegverkeer. In dit beleid staat onder andere dat ze alleen vliegen op afstanden boven de 700km en dat ze zullen investeren in nieuwe technologieën zoals elektrisch/hybride vliegen. Daarnaast kunnen veel zakelijke afspraken tegenwoordig prima via een video conference. Door meer video conferences te houden in plaats van te reizen naar de desbetreffende bestemming, bespaar je als bedrijf een hoop tijd en geld.
Persvoorlichters
Voor persgerelateerde vragen kun je terecht bij een van onze persvoorlichters.