Hoe gasvrij ben jij?

Een fossielvrije toekomst is belangrijk. Maar wie heeft er echt zin in? De energietransitie lijkt saai, ingewikkeld en kostbaar. Maar met de campagne ‘Hoe gasvrij ben jij?’ bewezen we dat een aardgasvrije toekomst dichterbij is dan je denkt, veel eenvoudiger en zelfs financieel interessant.

Eddy Zoey als boegbeeld

Introductie

Met aansprekende voorbeelden, geïntroduceerd door Eddy Zoëy, vergrootten we het enthousiasme om samen in beweging te komen: zet je cv-ketel wat lager, plak een tochtstrip, iedereen kan het.

Deze campagne gooide hoge ogen waar ’t gaat om uitkijkratio van video’s en engagement. ‘Hoe gasvrij ben jij?’ geldt inmiddels als een voorbeeld binnen overheidscommunicatie.

Thumbnail hoe gasvrij is nederland

Infotainment met energie en enthousiasme

Idee & strategie

Duurzaamheidscampagnes leunen op voorlichting. Informatie. Dat is belangrijk, maar feiten, cijfers en jaartallen zetten niet aan tot verandering van gedrag. We weten dat houding en gedragsverandering pas optreedt, nadat er een emotionele connectie is gemaakt.

Onze grootste uitdaging? De materie zo verpakken dat die emotioneel binnenkomt.

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat je weerstand oplost door te lachen. Humor ontdooit tegenzin en scepsis. Oftewel: als er gelachen wordt, wordt er beter geluisterd. Dus onze strategie werd infotainment: met enthousiasme, herkenbaarheid en toegankelijke content.

Executie

17 Long Format video's

Belangrijk onderdeel van de uitvoering was de positieve lading die het woord ‘Gasvrij’ automatisch bevat. En die positiviteit hebben we versterkt met de vorm. De drager van de campagne was een variant van een van de gezelligste Nederlandse tv-formats ooit: ‘Nu we er toch zijn (- hoe gastvrij is Nederland?)’.

Eddy Zoëy ging daarom voor ons ook van deur tot deur om uit te zoeken hoe ‘gasvrij’ Nederland is. In een online videoserie van zeventien afleveringen (van meer dan vijf minuten) liet boegbeeld Eddy je voelen: ‘als hij ’t kan, kan ik ’t ook.' In alles stelden we je gerust, lieten we je thuisvoelen en gaven we je het vertrouwen dat een eerste stap zo gezet is. Simpelweg, omdat dat verduurzamen zo ook kan.

Eddy Zoe samen met een bewoner in de deuropening

Cijfers om trots op te zijn

Resultaat

Bereik

We hebben minimaal 3.1 miljoen huiseigenaren bereikt met een frequentie van 6.9 (dat betekent ruim 21 miljoen contactmomenten) en een totaal van ruim 170 miljoen digitale contacten.

Betrokkenheid

De uitkijkpercentages van de YouTube-video’s gingen door het dak: 39 procent van de kijkers keek de afleveringen hélemaal uit (dat is drie tot vier keer de benchmark). Dat zijn maar liefst 1.8 miljoen volledig uitgekeken video’s.

Beweging

Van alle mensen die de campagne zagen, heeft 26 procent in het afgelopen jaar het huis beter geïsoleerd (57 procent meer dan wie de campagne niet zag). En 39 procent heeft de cv-temperatuur verlaagd (29 procent meer dan wie de campagne niet zag).