Terug naar overzicht
Eten

Groente van de maand maart: boerenkool

Iedereen die in Nederland is geboren of opgegroeid kent het. Maar naast de stamppot, bekend van diverse schaats- en worstreclames, kun je nog meer doen met dit prachtige groen. Boerenkool is een echte hype. En met een goede reden: het is namelijk onwijs gezond! Boerenkool is het allerlekkerst uit Nederland. Er hoeven dus geen vliegtuigen te vliegen om deze veelzijdige winterheld op jouw bord te doen belanden. Daarom is boerenkool Groente van de maand maart, maar tijdens de herfst- en wintermaanden is het eveneens een lekkere en bewuste keuze.
Mark de Jongh
 • 
Tips
boerenkool

Kool houdt van vrieskoud

Omdat boerenkool van een beetje vorst houdt, zoals veel koolsoorten, is deze groente er bij uitstek eentje om in de winter van te genieten. Je zou kunnen zeggen dat boerenkool een milieuvriendelijke groente is: in het seizoen eet je boerenkool gewoon van akkers in Nederland. Dus ook in de vrieskou: daar wordt de kool alleen maar beter van. Een oude boerenwijsheid zegt ook dat minstens eenmaal ‘de vorst eroverheen moet zijn gegaan’ voor de kool geschikt is om te oogsten en eten. De smaak wordt er iets zoeter van. In september tot en met januari komt boerenkool uit Nederland (en soms Spanje).

kool

Waarom goed voor je?

Boerenkool is al een paar jaar een echte superfood, maar eigenlijk is het dat voor de Hollanders altijd al geweest. Hoe dan ook, boerenkool zit bomvol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Boerenkool heeft bijvoorbeeld vitaminen B1, B2, B3, B6 en B11 én veel vitaminen E. Als je weerstand laag is en je verkouden bent, is boerenkool een echte oppepper. Vergeet je jus van sinaasappels: boerenkool bevat namelijk meer vitamine C! In ieder geval in de rauwe blaadjes. Tip: verwerk boerenkool in een smoothie, zo krijg je al het goeds binnen zonder te hoeven kauwen op de rauwe blaadjes. Maar boerenkool bevat verder ook de mineralen mangaan, koper, calcium, kalium, ijzer, selenium, fosfor, zink en magnesium.

Wat kun je ermee?

Vanwege de stugheid van veel koolsoorten is een goede behandeling essentieel, evenals het lang genoeg bereiden. Bladkool heeft vaak een dikke, stugge nerf door het blad lopen. Deze wordt niet gaar genoeg en snijd je er dus uit. Je wast de bladeren en ze zijn gereed. Als je gesneden boerenkool in een zakje koopt is het doorgaans zo geschikt voor gebruik. Afhankelijk van waarvoor je het gebruikt heeft boerenkool verschillende bereidingstijden. Roerbakken kost een kwartier, koken 15-20 minuten. Ook kun je het blad stomen in 25 minuten. En voor echte boerenkoolchips schuif je de boerenkoolbladstukjes 10 minuten in de oven.

Boerenkool heeft een smaak waar je aan moet wennen. Maar tegenover de sterke smaak staan alle goeie kwaliteiten, dus dat wennen loont. Zoals bij al het voedsel helpt het natuurlijk om te leren hoe je het lekker klaar kunt maken. Een stamppot kan al heerlijk zijn, maar boerenkool kan zoveel meer. Probeer het eens in risotto of pasta. Of bereid de blaadjes los in de oven met wat zout, als chips. Ook een roerbakgerecht wordt beter van een donkergroen koolblaadje erbij. En ook in een soep doet boerenkool het goed, omdat het blad vrij stug is en dus goed bewaard blijft. Ten slotte is boerenkool ook perfect door een smoothie: zo krijg je al die goede eigenschappen in een paar slokken binnen!

Recepten met boerenkool

Om je wat inspiratie te geven voor je boodschappenlijstje staan hieronder lekkere recepten met boerenkool.

  1. Boerenkool-zoete-aardappelcurry
  2. Boerenkool smoothie
  3. Pastasalade met koolpesto

Eet lokaal en met het seizoen mee

Door groente bij iedere maaltijd centraal te zetten en zoveel mogelijk te eten wat het seizoen te bieden heeft, maak je jouw maaltijden net dat beetje duurzamer. Onze groentekalender helpt je daarbij. Daarnaast voegt groente ook echt iets toe aan je maaltijd met vitaminen, mineralen of antioxidanten.

Groente van de Maand - Natuur & Milieu
[gravityform id="98" title="false" description="false"]
<p class="gform_not_found">Oeps! We konden je formulier niet vinden.</p>